ABN: bedrijfssoftware meest profijtelijk

Door: De Telegraaf | 10 september 2012 13:09

Algemeen

Niet het drastisch groeiend aantal smartphones en tablets, maar zakelijke software is in omzet de grootste groeimarkt in de Nederlandse technologie.

Apple, Samsung en Huawei vechten met advertenties voor opvouwbare smartphoneschermen, flinterdunne digitale tv's en strak gelijnde smartwatches een concurrentieslag om miljoenen gebruikers uit. In Nederland neemt het aantal via internet onderling verbonden apparaten - zoals de garagedeur en brandmelder via een app op een smartphone - volgend jaar al met 50% op jaarbasis toe.

Grootgebruikers

Wereldwijd zijn dat in 2020 zo'n 25 miljard apparaten, voorspelt marktonderzoeker Gartner. Nederlanders zijn grootgebruikers, en lopen volgens ABN Amro in nieuw sectoronderzoek voorop. Tot 2019 groeit de wereldwijde markt van met internet verbonden apparatuur met zo'n 44% tot $600 miljard omzet, blijkt uit cijfers van dataverzamelaar Bloomberg.

Dubbelcijferige groei

De consumentenmarkt met smartwatch en andere gadgets als 'slimme' thermostaat of beveiligingscamera krijgt wel veel aandacht, zegt ABN Amro-sectorbankier Steven Peters. ,,Maar dat blijken toch vooral de early adopters, die alles als eerste willen testen. Zulke hardware-opbrengsten vallen echter in het niet bij de omzet uit webplatforms en apparatuur voor het onderling verbinden van netwerken, concludeert hij. ,,,De dubbelcijferige groei in omzet komt uit bedrijfssoftware.'' Telecombedrijven doen er bovendien goed aan in de rui te gaan. De aanbieder van een smartphones met abonnementje wacht veel prijsconcurrentie. Maar als zij online diensten gaan verkopen voor complexere dataopslag, videobeveiliging of verlichting bestuurbaar vanaf smartphones, kunnen ze de prijzenslag met vooral Aziatische bedrijven goed doorstaan, verwacht ABN Amro.