Adblocker versnelt internet op iPhone

Door: De Telegraaf | 02 oktober 2012 16:10

Algemeen

Nu Apple met iOS 9 gebruikers toestaat om apps te installeren waarmee advertenties op websites geblokkeerd kunnen worden, zijn veel sites bang voor teruglopende advertentie-inkomsten. Maar uit tests van The New York Times blijkt dat het blokkeren voor consumenten wel loont.

De krant vergeleek laadtijden en dataverbruik bij het bezoeken van een vijftigtal populaire nieuwssites. De conclusie: gemiddeld is meer dan de helft van de gedownloade data bij het opvragen van een site gerelateerd aan de advertenties die getoond worden. Vooral Boston.com is hier slecht in: het inladen van reclame duurt maar liefst 30,8 seconden, terwijl het inladen van de daadwerkelijke artikelen 8,1 seconden duurt. Niet alleen is tijd en data te besparen bij het gebruik van een adblocker, ook de batterij gaat langer mee. Uit de test bleek dat de accu maar liefst 21 procent langer mee ging bij het gebruik van een dergelijke app. Wel moet erbij gezegd worden dat tijdens deze test alleen de browser gebruikt werd. De krant wijst ook op de negatieve kanten van adblockers. Zo krijgen bezochte sites minder inkomsten en ook kunnen sommige functies niet mee goed werken. Bij bepaalde webwinkels kan tenslotte het hele koopproces verstoord raken. Die problemen komen voor omdat adblockers de content van bepaalde servers blokkeren, maar soms worden deze servers ook gebruikt voor het serveren van 'reguliere' content of functies.