Advertentie-inkomsten Facebook stellen teleur

Door: De Telegraaf | 22 april 2015 22:04

Algemeen

De advertentieverkopen van Facebook stelden voor het eerst sinds 2012 teleur. Daarmee doorbreekt het social mediabedrijf de trend dat de verwachtingen van analisten worden overtroffen.

De omzet steeg het afgelopen kwartaal 42% naar $ 3,54 miljard. Dat was net minder dan de $3,57 die analisten hadden verwacht. Facebook wil de kwaliteit en het bereik van zijn advertenties uitbreiden. Analisten tonen zich echter bezorgd over de ontwikkeling van de advertentieinkomsten, aangezien 94% van de jaarlijkse omzet hier vanaf hangt. Analist Mark Mahaney van RBC Capital Markets noemde de resultaten tegen persbureau Bloomberg negatief. Facebook is het grootste en snelste advertentieplatform van internet. Er zijn redenen om je af te vragen hoe lang ze dit groeitempo nog vol kunnen houden. Het aantal maandelijkse gebruikers was wel beter dan verwacht. Facebook zei iedere maand 1,44 miljard actieve gebruikers te hebben, waar 1,43 miljard was verwacht. In het vierde kwartaal vorig jaar logden maandelijks 1,39 miljard gebruikers in op Facebook.