Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

'Advertenties en zoekresultaten vloeien samen'

Door: De Telegraaf | 23 november 2012 11:22

Algemeen

Jonge kinderen en tieners hebben moeite met het uit elkaar houden van gesponsorde links en daadwerkelijke zoekresultaten bij het zoeken op Google. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse telecomwaakhond Ofcom.

Niet alleen toont Google advertenties naast de zoekresultaten, ook stelt het bedrijven in staat om te betalen voor plaatsing bovenaan de pagina met resultaten. Deze worden enigszins anders weergegeven met een klein advertentielogo, maar het blijkt dat vooral kinderen toch problemen hebben het verschil te zien tussen deze en echte zoekresultaten. Slechts 31 procent van de ondervraagde kinderen tussen de 12 en 15 zag het verschil tussen een link waarbij voor de plaatsing betaald was en een 'echt' resultaat. Ook bleek 19 procent van deze groep de informatie op de gevonden pagina's te vertrouwen, puur gebaseerd op het feit dat Google ze toont. Onder jongere kinderen, van 8 tot 11 jaar oud, bleek slechts 16 procent het verschil tussen een gesponsorde link en een echt resultaat te zien.

0 Reacties op: 'Advertenties en zoekresultaten vloeien samen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.