Alibaba tuigt miljardenreus in India op

Door: De Telegraaf | 14 oktober 2012 15:10

Algemeen

Het Indiase Snapdeal, een grote online marktplaats, heeft voor $500 miljoen aan investeringen ontvangen van Alibaba, SoftBank en Apple-producent Foxconn. De site die in 2010 begon is dankzij die investering gewaardeerd op $5 miljard.

Eind vorig jaar kreeg Snapdeal al een investering van $627 miljoen van SoftBank. De nieuwe steun van drie van de grootste technologiebedrijven wordt gezien als een hernieuwde poging om de Aziatische markt snel in handen te krijgen. Ook BlackRock en Tomasek hebben in het platform geïnvesteerd.

Jack Ma koopt markt

Snapdeal.com, met inmiddels naar eigen zeggen 9000 werknemers, werkt vanuit Delhi in India. Het is vijf jaar geleden opgezet. Per jaar verhandelt het tien miljoen producnten. De Indiase filmheld Aamir Khan is boegbeeld voor zijn websites in India.

Alibaba heeft volgens de Wall Street Journal de leiding gehad in de nieuwe kapitaalronde. Het internetbedrijf van Jack Ma heeft voor zijn $200 miljoen een belang van 4,3% in Snapdeal gekregen, maar vooral toegang tot de grote Indiase markt. Net als Alibaba heeft Snapdeal zijn activiteiten van webverkoper snel uitgebreid met kredietverstrekking aan bedrijven en consumenten.

Groeiende markt

De online markt maakt een groeiversnelling door. Het mobiele betaalbedrijf Paytm ontving $575 miljoen aan investeringen, onder andere van Alibaba. De marktleider Flipkart kreeg in april ook al $550 miljoen aan investeringen. Foxconn levert aan alle grote smartphoneproducenten, maar is ook zelfstandig bezig zich in de online markt te bewegen. Bij de investering stelt Foxconn vooral 'kennis, inzicht en expertise' te willen opdoen.

Klik hier om het laatste nieuws van uw favoriete aandeel voortaan direct op uw smartphone te ontvangen