Amazon investeert in content voor Audible

Door: De Telegraaf | 01 februari 2012 09:02

Algemeen

Internetwinkel Amazon investeert flink in het aanbod van Audible. Amazon kocht de aanbieder van digitale luisterboeken in 2008. Om het aanbod op Audible uit te breiden heeft Amazon onder meer bekende komieken aangetrokken, samen met producenten van podcasts. Maria Bamford en Jonathan Katz nemen afleveringen op van Bedtime Stories, een show waarvoor komieken sprookjes herschrijven.

Bloomberg meldt dat entertainment een cruciale rol speelt in de pogingen van Amazon de omzet te verhogen buiten de corebusiness van de online verkoop van boeken, wasmiddelen en televisies. Exclusieve films en tv-programma's van het in Seattle gevestigde bedrijf zijn goed ontvangen en hielpen het bedrijf aan abonnees voor de luxe primedienst, waarmee klanten voor 99 dollar per jaar streaming video en muziek krijgen in combinatie met korting voor producten in de internetwinkel. Audible heeft meer dan 250.000 titels in de audiotheek. In de catalogus bevinden zich luisterboeken en toneelstukken voor onder onder meer iOS en Android. ''Amazon doet met Audible hetzelfde als ze eerder deden met Prime Video, namelijk investeren in exclusieve programmering. Daarvoor huurt Amazon veel goede radioproducenten om podcasts en shows voor zichzelf te kunnen ontwikkelen'', aldus een bron van Bloomberg. Audible weigert de plannen toe te lichten. Het bedrijf biedt klanten een luisterabonnement voor 14,95 dollar per maand voor de catalogus van luisterboeken.