Apple neemt podcastmarkt onder de loep

Door: De Telegraaf | 09 mei 2012 14:05

Algemeen

Het medium podcasts is in techtermen al zo oud als de weg naar Rome, maar sinds de lancering van hitseries als Serial zit het echt in de lift. Dat is ook Apple opgevallen. De iPhone-gigant zou in gesprek zijn met verschillende grote podcastproducenten, zo meldt The New York Times.

Waarover de gesprekken precies gaan, is niet helemaal duidelijk, maar wel is bekend dat in elk geval een aantal problemen met de manier waarop podcasts momenteel worden geserveerd. Zo krijgen de makers van de shows bijzonder weinig data terug over de manier waarop ze worden beluisterd. In feite het enige dat ze weten, is hoe vaak een aflevering gedownload wordt. Wat er daarna gebeurd, is niet bekend. Daarnaast moeten podcasters voor promotie bij één enkele Apple-werkemer aankloppen die het portaal voor het medium in iTunes samenstelt. Daarnaast is er geen makkelijke manier om series tegen betaling aan te bieden, zoals wel mogelijk is met apps of tv-series. Daarom zijn veel makers aangewezen op advertentie-inkomsten. Het is echter lastig om goede tarieven te bepalen als je enkel weet hoe vaak een aflevering wordt gedownload en niet hoe vaak deze ook daadwerkelijk is afgespeeld. Concurrent Google haalde in 2012 zijn podcastapp offline, maar introduceerde dit jaar als onderdeel van Play Music de functie weer opnieuw. Volgens insiders hoopt het bedrijf hiermee weer in te haken op het groeiende aantal podcastluisteraars.