Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Apple wil de woonkamer beheersen

Door: De Telegraaf | 09 september 2012 11:41

None
Algemeen

Apple zoekt nieuwe markten. Vandaag komt het bedrijf met nieuwe producten om het kantoor en de woonkamer te beheersen.

De lancering van nieuwe producten is bij Apple altijd een spektakel. Vanavond is in San Fransisco een theater afgehuurd waar 6000 genodigden de onthulling van nieuwe gadgets en high tech-speeltjes mogen meemaken.

De verwachtingen zijn - zoals normaal bij Apple - hooggespannen. Al wekenlang gaan er geruchten over de nieuwe producten die vanavond worden onthuld. Het lijkt zo goed als zeker dat er twee nieuwe types iPhone worden gelanceerd. De iPhone is dé kraker van Apple, inmiddels zijn er 700 miljoen toestellen verkocht.

De succesformule wordt volledig uitgemolken. Telkens lanceert het bedrijf nieuwe modellen met bijvoorbeeld grotere schermen, meer mogelijkheden of betere batterijen. Nu komen er iPhones met schermen die gevoelig zijn voor druk het toestel begrijpt hoe hard een gebruiker op het scherm drukt. Daar kunnen ontwikkelaars app's op inrichten.

Maar de iPhone is samen met de iPad de laatste grote innovatie van Apple. Een nieuw product als de iWatch moet zich nog nadrukkelijk bewijzen. De tech wereld wacht daarom met spanning op nieuwe stappen die passen in het rijtje van vijf producten die de wereld hebben beïnvloed: Apple II (uit 1977), Macintosh (1984), iPod (2001), iPhone (2007), iPad (2010).

Apple TV

Daarom gaat de aandacht in San Fransisco vooral uit naar de verwachte nieuwe, grotere iPad voor de zakelijker markt en een nieuwe versie van zijn settopbox, de Apple TV.

Jarenlang deden geruchten de ronde dat Apple met een eigen televisie bezig is, maar die plannen liggen volgens bronnen al enige tijd in de ijskast.

In plaats daarvan heeft het zijn kleine settopbox een flinke facelift gegeven. Waar de vorige versies van het apparaat, waarvan tot op heden 25 miljoen stuks zijn verkocht, voornamelijk bedoeld waren om films vanaf zijn iTunes-winkel mee af te spelen, biedt deze nieuwe versie bijna oneindig meer mogelijkheden omdat het een App Store bevat.

Via deze downloadwinkel kunnen ontwikkelaars hun programma's voor het grote scherm aanbieden. Televisiezenders en online contentproducenten kunnen hun video's op deze manier via een nieuw kanaal aan de man brengen, maar Apple denkt dat er meer nodig is om de huiskamer te veroveren. Het bedrijf zet namelijk fors in op games.

Imagoschifting

Geen spellen die kunnen concurreren met grafische pracht en praal van spelcomputers als de PlayStation 4 of Xbox One, maar meer op het niveau van wat er momenteel mogelijk is op de iPad en iPhone.

De andere verwachte onthulling is een nieuwe iPad. De consensus rond de tablet was lange tijd dat het een sterk apparaat is om media mee te consumeren, maar dat gebruikers er niet productief op kunnen zijn.

De nieuwe iPad Pro met zijn grotere 12,9 inch scherm moet dit beeld aan diggelen slaan. Het grotere scherm is volgens Apple uitstekend geschikt om van een belangrijke nieuwe functie in systeemsoftware iOS 9 gebruik te kunnen maken: multitasking.

Hierbij kunnen twee applicaties tegelijkertijd naast elkaar worden gedraaid, bijvoorbeeld een webbrowser links en een tekstverwerker rechts. Om deze imagoschifting nog een zetje in de rug te geven, lanceert Apple ook een fysiek, draadloos toetsenbord voor gebruik in combinatie met de tablet.

Met de nieuwe tablet hoopt het bedrijf de dalende verkoop van iPads tegen te gaan. In het tweede kwartaal van 2015 verkocht het slechts 10,9 miljoen exemplaren, een daling van achttien procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar ervoor.

Volg de Apple-lancering vanaf 19:00 uur LIVE via Telegraaf.nl

0 Reacties op: Apple wil de woonkamer beheersen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.