Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Apps ruilen? 10 tips om je geld terug te krijgen

Door: Dirk Schoofs | 26 juni 2015 08:41

None
Algemeen

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Zelfs al kost een app minder dan een biertje, toch voel je je bekocht wanneer de software niet werkt zoals verwacht. Of wat wanneer een van je kinderen via jouw rekening de staatskas van zijn virtuele stad heeft gespekt? Gesteund door Europese regelgeving moet je je geld gewoon terugkrijgen.

Tip 01: Bedenktijd

Iedere inwoner van de Europese Unie kan sinds december 2014 binnen 14 dagen terugkomen op een online aankoop die hij heeft gedaan. Deze bedenktijd begint niet op de dag van de verkoop, maar op de dag waarop je het product ontvangt. Verstrijkt deze bedenktijd op een niet-werkdag, dan wordt de termijn automatisch verlengd tot de eerstvolgende werkdag. Binnen deze termijn mag je de bestelling herroepen, ongeacht de reden, zelfs al ben je simpelweg van gedachte veranderd.

Het product gewoon terugsturen is niet voldoende. Je moet de verkoper duidelijk laten weten dat je de aankoop wilt annuleren. Daartoe is het formulier voor herroeping nodig, dat de online verkoper ter beschikking moet stellen. Is dat niet het geval, dan vind je dit eenvoudige modelformulier in alle Europese talen ook op EUR-Lex, de officiële website met alle EU-wet- en regelgeving. Ook ConsuWijzer heeft zo'n voorbeeldbrief klaarstaan. Je mag die verklaring uiteraard ook per mail versturen.

Tip 01 Is er geen online systeem om je geld terug te vragen, dan kun je gebruikmaken van diverse modelbrieven.

Tip 02: Uitgezonderd

De verkoper moet het geld terugstorten binnen 14 dagen na ontvangst van dit herroepingsformulier of van een eenvoudige, zelfgeschreven verklaring. Ook de eventuele verzendkosten die je hebt uitgegeven om de producten terug te sturen, moet de verkoper volledig terugbetalen.

Er zijn enkele uitzonderingen op de regel. De 14 dagen bedenktijd gelden niet voor de online aankoop van vliegtickets, treinkaartjes, hotelreserveringen, concerttickets of gepersonaliseerde producten zoals een pak dat je in Bangkok laat maken. Ook moet je uitkijken met verzegelde gegevensdragers, bijvoorbeeld dvd's en cd's. Verbreek je de verzegeling, dan kun je fluiten naar je bedenkrecht.

Bovendien geldt deze wet alleen voor aankopen bij bedrijven. Wanneer je iets koopt van een particulier, heb je evenmin recht op terugbetaling.

Tip 02 Bij aankopen van een particulier (bijvoorbeeld via Marktplaats) heb je geen recht op bedenktijd.

Geen cadeaubonnen

Apple heeft sinds dit jaar zijn beleid op terugbetalingen versoepeld. Alleen met cadeaubonnen en -codes blijft het bedrijf streng. Heb je van iemand een Apple Store-cadeaubon of een (virtuele) iTunes Card ontvangen, dan kun je de aangeschafte producten niet retourneren.

Wat je met een cadeaubon of iTunes Card bij Apple koopt, kun je niet annuleren.

Tip 03: Niet helemaal nieuw

Je kon bij Apple al heel lang je aankopen terugdraaien. Wie een miskoop deed, moest dat bij iTunes Store Customer Support melden. De methode was toen niet zodanig geautomatiseerd als hij nu is, maar was er dus wel. In het verleden betaalde Apple vaak een app terug wanneer gebruikers daarover klaagden bij het bedrijf of als een betaalde app niet goed werkte op een iPhone of iPad. Vanaf december 2014 kun je echter ook je geld terugvragen wanneer de app wél werkt, maar niet aan je verwachtingen voldoet.

Tip 04: Via iTunes

In iTunes kun je de koopsom terugvorderen op twee manieren: via iTunes zelf en via een speciale webpagina. In iTunes ga je in de bovenkant naar het menu iTunes Store. Als je nog niet bent ingelogd, doe je dat via de knop Log in. Vervolgens open je via dezelfde knop het menu Accountinfo. Zoek het kopje Aankoopgeschiedenis en klik op de knop Alles bekijken. In de lijst zoek je het product waarover je een klacht wilt indienen. In de lijst Meest recente aankopen vind je de aankopen die je onlangs hebt gedaan. Wil je verder teruggaan in de tijd, dan kijk je in de lijst Eerdere aankopen. Gebruik de knoppen Eerdere of Volgende om door de lijst met content te bladeren.

Tip 04 Blader met de knoppen Eerdere en Volgende door de lijst van aankopen.

Tip 05: Probleem melden

Heb je eenmaal de betreffende app, het album, het boek of de film gevonden, klik dan op het pijltje voor de besteldatum. iTunes laat een lijst zien van alle apps, boeken, films en muziek die je op deze dag hebt aangeschaft. Klik op de knop Meld een probleem. Er komt dan een nieuwe lijst, waarbij achter ieder product nog een keer de knop Meld een probleem staat. Klik op deze knop bij de aankoop waarover je een klacht hebt. iTunes opent dan een webformulier waarin je de klacht kunt beschrijven. Eerst kun je uit een keuzemenu een keuze maken uit een reeks van veelvoorkomende problemen, bijvoorbeeld: 'Dit programma werkt niet naar behoren' of 'Ik heb per ongeluk dit programma gekocht'. Klik op Verstuur en je zult zien dat Apple het bedrag enkele dagen later heeft teruggestort.

Apple heeft zelfs een webpagina geopend die het makkelijker maakt om je geld terug te vragen. Op http://reportaproblem.apple.com log je alweer in met je Apple ID en je wachtwoord. Daarna zie je de lijst van je aankopen: muziek, films, tv-programma's, apps of boeken. Nadat je het product hebt geselecteerd, geef je aan wat er mis is.

Tip 05 iTunes maakt een veilige verbinding met de supportpagina van Apple.

Tip 05 Op de 'Report a problem'-pagina krijg je een mooi overzicht van al je aankopen.

0 Reacties op: Apps ruilen? 10 tips om je geld terug te krijgen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.