Bedrijven steeds vaker op sociale media

Door: De Telegraaf | 29 januari 2012 11:01

Algemeen

Bedrijven worden steeds actiever op sociale netwerken. Zo had 61 procent van de bedrijven vorig jaar een eigen account op Facebook of LinkedIn. In 2012 was dat 35 procent. Het gebruik van Twitter is in dezelfde periode gestegen van 21 naar 30 procent. Vooral grote bedrijven laten online hun gezicht zien. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat vrijdag.

Bijna negen van de tien mediabedrijven, reisbureaus en 'logiesverstrekkers' (hotels, bed and breakfasts) zijn actief op sociale media. Bij vervoerders is dat veel minder het geval, daar heeft 38 procent van de bedrijven een eigen account. Ook de werknemers zijn actiever op professionele sociale media. De 25- tot 45-jarigen vormen de belangrijkste groep. Van hen was 41 procent vorig jaar vertegenwoordigd op zulke sites. In 2012 was dat 21 procent. Dit zijn mensen die volop bezig zijn met hun carrière. Onder 20- tot 25-jarigen, mensen die beginnen aan hun loopbaan, steeg het gebruik van sociale media van 28 naar 35 procent. Uit het CBS-onderzoek is ook gebleken dat messaging-diensten als WhatsApp en Snapchat inmiddels populairder zijn dan Facebook en Twitter. Die netwerken zien de laatste tijd meer oudere gebruikers komen, terwijl jongeren juist vertrekken.