Geplaatst: 21 december 2015 - 12:13

Aangepast: 14 december 2022 - 15:05

Redactie Computer!Totaal

Ook in 2015 zijn er weer veel goede koptelefoons en (gaming) headsets verschenen. Wij hebben er zeven voor je getest en hebben ze hier op een rijtje gezet. Welke past het best bij jou?

Teufel Real Z

Getest op dinsdag 29 september 2015

Als je bekend bent met de eerste Aureo Real, zal het misschien opvallen dat de prijs van deze Teufel Real Z, met zijn 180 euro, een stuk hoger ligt. Maar dat is niet zonder reden. Als je de koptelefoon namelijk uit de doos haalt, zie je meteen dat er een verbeterslag is gemaakt op het design. Zo heeft kunststof plaatsgemaakt voor aluminium en zijn de oorkussentjes voorzien van het hoogwaardige kunstleer dat we ook al tegenkwamen op de Teufel Airy.

De koptelefoon oogt misschien groot, hij is met 180 gram gelukkig lekker licht. Bovendien voelt het als een robuust product dat tegen een stootje kan. De door mij geteste zwarte versie is voorzien van donkergrijze oorschelpen, wat samen met het glimmende gaas voor een stoer uiterlijk zorgt. Een koptelefoon waarmee je gezien mag worden dus, en dat kunnen we toch niet vaak van over-ear-modellen zeggen. Naast de zwarte uitvoering is de Real Z ook in het bruin beschikbaar.

De Teufel Real Z is misschien wel de beste koptelefoon onder de 200 euro.

Dat de Real Z een goede koptelefoon zou zijn, daar gingen we eigenlijk al een beetje van uit. Zijn voorganger is immers nog altijd een van de beste headphones binnen zijn prijsklasse. Teufel heeft zijn Real-vlaggenschip echter op een aantal belangrijke punten verbeterd, waardoor we niet anders kunnen dan 'de Z' aanduiden als een van de meest dynamische en krachtige koptelefoons onder de 200 euro.

Lees hier de volledige review van de Teufel Real Z.

Sony H.ear on

Getest op woensdag 16 december 2015

De Sony H.ear on is in vijf verschillende kleuren verkrijgbaar. Naast zwart kun je ook kiezen voor blauw, geel, rood en roze. De H.ear on is mooi ontworpen: de over-ear oorschelp (driver) heeft een subtiel formaat en sluiten comfortabel aan op je oren. Bovendien zorgt de aluminium afwerking voor een licht gewicht, wat in combinatie met inklapbaarheid en het draagzakje dat je erbij krijgt van de H.ear on een ideale koptelefoon maakt om mee op pad te nemen.

De koptelefoon heeft een snoer van 1,2 meter, waaraan een knop zit om de muziek te pauzeren en starten. Helaas ontbreken hier wel knopjes bij om naar het volgende of vorige nummer te gaan. De kabel is wel los te koppelen van de koptelefoon, fijn, want zo kun je in geval van draadbreuk de kabel omwisselen of de hoofdtelefoon beschermen wanneer het kabeltje ergens achter blijft hangen.

De Sony H.ear on is een ideale koptelefoon voor onderweg.

Hou je van diepe bas en muziek die hard door je koptelefoon knalt? Dan ben je niet goed af bij deze H.ear on. Het geluid is helder en gebalanceerd, waardoor muziekinstrumenten goed te onderscheiden zijn, maar het geluid van films en series klinkt ook prima. Tel daarbij op dat de koptelefoon makkelijk mee te nemen is.

De volledige review van de Sony H.ear on vind je hier.

Denon AH-MM300

Getest op woensdag 28 januari 2015

Wat meteen opvalt als je de Denon AH-MM300 uit de doos haalt, is het strakke design. Hij is mooi afgewerkt met een keramische coating. De on-ear-oorschelpen zijn relatief klein en hebben een matzwarte kleur. Zowel links als rechts is aan de buitenkant voldoende plek ingeruimd voor het logo van Denon.

Vooral voor bezitters van een Apple-device heeft Denon wat leuke extra snufjes toegevoegd. De volumeknop aan het snoer werkt goed met iOS, zodat je het volume altijd kunt regelen, welke app je ook gebruikt. Hou de pauzeknop ingedrukt, en Siri komt om de hoek kijken om je te helpen met een vraag tussendoor. Zo kun je bijvoorbeeld informatie opzoeken over de artiest naar wie je op dat moment luistert, zonder dat je je telefoon tevoorschijn hoeft te halen. Sommige van deze opties werken ook op Android, maar ze zijn vooral ingebouwd voor iOS.

De Denon AH-MM300 is een echte wolf in schaapskleren.

De Denon AH-MM300 mag met recht een high-end koptelefoon genoemd worden. De geluidsweergave is formidabel, vooral bij hogere volumes, waar goedkopere koptelefoons het doorgaans juist laten afweten. Hij ziet er ook nog eens elegant uit, al is de loze ruimte bij de aanhechting van de oorschelpen met de hoofdband onnodig, waardoor hij er op je hoofd wat vreemd uitziet. De bouwkwaliteit is prima en hij voelt stevig aan. Wel is de prijs wat aan de hoge kant, helemaal als je je bedenkt dat er geen draadloze bluetoothverbinding mogelijk is.

Bekijk hier de volledige review van de Denon AH-MM300.

Sennheiser Momentum Wireless 2.0

Getest op vrijdag 4 december 2015

Sennheiser's opvolgers in de veel te dure maar geprezen Momuntum-serie zijn een verbetering op elk gebied. De draadloze Momentum Wireless 2.0 is de duurste in de serie, maar is tevens een enorm goede hoofdtelefoon. De vraag is of de prijs hierdoor wordt verantwoord.

Wat is er zo goed aan? Ten eerste is de hoofdtelefoon mooi ontworpen en gemaakt van - wat voelt als - luxe materialen. Ook is hij in te klappen zodat hij heel makkelijk mee te nemen is, zeker in de bijgeleverde hoes. Ook zijn de over-ear oorschelpen groter en zachter dan bij de vorige versie, waardoor hij makkelijk over je hele oor past en geen irritaties veroorzaakt.

De Sennheiser Momentum Wireless 2.0 is hoge kwaliteit voor een hoge prijs.

Ondanks dat de noise cancellation altijd aan staat - er is geen mogelijkheid dit uit te zetten - is de accuduur erg goed. Met een volle batterij zou de hoofdtelefoon zo'n 22 uur mee moeten gaan. Ik gebruik de hoofdtelefoon nu al een week op de redactie zonder hem op te hebben geladen. Dit houdt in: een uur of vier per dag. De batterijduur is dus dik in orde, wat verwacht mag worden voor een product in deze prijsklasse.

De volledige review van de Sennheiser Momentum Wireless 2.0 vind je hier.

Cooler Master Pitch Pro

Getest op maandag 30 november 2015

Hoewel CM Storm je misschien weinig zegt, zal het moederbedrijf je bekender in de oren klinken: Cooler Master. Sinds enkele weken is hun assortiment uitgebreid met de Pitch Pro Gaming Earphones; volgens Cooler Master de perfecte in-ear-koptelefoon voor de reizende gamer.

De Pitch Pro wordt geleverd met drie verschillende oordopjes voor een persoonlijke pasvorm. Naast de medium oordopjes die standaard op de oortelefoon zitten is er de keuze uit een kleinere en grotere variant. De medium oordopjes pasten bij mij prima en bleven gemakkelijk en comfortabel in mijn oor tijdens de test. Na enkele uren kreeg ik wel last van het feit dat de dopjes in-ear zijn, al zal dit meer aan het feit liggen dat ik normaal gesproken geen in-ear oordopjes draag en dus omgevingsgeluid gewend ben.

De Cooler Master Pitch Pro is de ideale gaming-headset voor onderweg.

De Pitch Pro ziet er prachtig uit en hoewel de audiokwaliteit tijdens het luisteren van muziek tegenvalt, doet hij het tijdens games uitstekend. De platte draad en het meegeleverde opbergzakje maakt de Pitch Pro handig en draagbaar en zal vooral laptop-gebruikers aanspreken; door de relatief korte kabels heb ik het idee dat de Pitch Pro sowieso is ontworpen voor laptop-gamers. Is de Pitch Pro een vervanging voor je high-end hoofdtelefoon? Dat misschien niet, maar mocht je op reis moeten voor een LAN of toernooi, dan scheelt de Pitch Pro wel bagage en heb je een degelijke oortelefoon in pocketformaat.

Lees hier de volledige review van de Cooler Master Pitch Pro.

Sony Wireless Stereo Headset 2.0

Getest op maandag 28 september 2015

'This is for the Players.' Met die woorden sluit Sony iedere (reclame)uiting af. Dat gamen in Sony's visie centraal staat, blijkt ook uit de Wireless Stereo Headset 2.0. Deze headset is duidelijk geen all-rounder, maar zet met zijn geluidskwaliteit en design volledig in op gamen.

Het is opmerkelijk dat Sony de koptelefoon de naam Wireless Stereo Headset 2.0 heeft gegeven (hoewel ook de naam Gold Wireless Stereo Headset circuleert), want de headset produceert 7.1 virtual surround geluid. Of we echt zeven verschillende geluidssporen horen is moeilijk te zeggen, maar een gevoel van omringend geluid creëert de headset weldegelijk. Dat is fijn, want onze oren zijn belangrijke zintuigen bij bijvoorbeeld het binnensluipen van een vijandige basis.

De Sony Wireless Stereo Headset 2.0 is ideaal voor tijdens het gamen.

Sony zet met de Wireless Stereo Headset 2.0 een uitstekende headset in de markt. Met het virtual surround-geluid en het lichte en draadloze design is dit de perfecte headset voor tijdens het gamen, maar dan ook echt alleen om te gamen.

Bekijk hier de volledige review van de Sont Wireless Stereo Headset 2.0.

Edifier Gammatera G2

Getest op dinsdag 3 november 2015

Het geluid van de Edifier Gammatera G2 is verrassend goed. Met 98 dB is deze koptelefoon goed te gebruiken voor zowel gamen als muziek luisteren. De bas is goed genoeg voor een gamekoptelefoon. Wanneer je het geluid harder zet blijft de kwaliteit redelijk overeind. Het geluid komt helder uit de speakertjes.

Daarnaast ben je door de microfoon ook prima te verstaan voor je gesprekspartner. Bijkomend voordeel is dat de microfoon niet direct bij je mond zit. Hierdoor kan je altijd iets blijven drinken tijdens het gamen zonder dat je de microfoon hoeft te verplaatsen. Het enige nadeel is dat de microfoon niet zo flexibel is. Hierdoor kun je hem niet iets dichter bij je mond zetten om beter verstaanbaar te worden wanneer dit nodig mocht zijn.

De Edifier Gammatera G2 is voor deze prijs een prima koop.

Voor zo'n 40 euro krijg je met de Gammatera G2 in verhouding een zeer goede koptelefoon die gemakkelijk te gebruiken is. Het geluid is zeer goed in verhouding tot de prijs. De Edifier-headset is dan ook een leuk cadeau voor de feestdagen. Hij is gemakkelijk te gebruiken voor tijdens het gamen én voor het luisteren van muziek. Onthoud wel dat je een adapter moet kopen wanneer je de Edifier Gammatera G2 wilt gebruiken op je gameconsole.

De volledige review van de Edifier Gammatera G2 kun je hier lezen.