Betaalde bloggers overtreden reclamecode

Door: De Telegraaf | 30 september 2012 12:09

Algemeen

Veel bloggers overtreden de regels voor reclame op sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van Trouw. Bloggers krijgen soms betaald om een artikel aan te prijzen, maar dat vermelden ze niet op hun site terwijl dat wel verplicht is.

Voor social media is een nieuwe reclamecode bedacht. Daarin is opgenomen dat bloggers duidelijk moeten aangeven dat een bepaalde post betaald is door een bedrijf. Dat kan door termen als 'ad', 'advertorial' of 'sponsored story' bovenaan het verhaal te zetten. Maar meestal ontbreekt zo'n aanduiding. Volgens Trouw wordt niet opgetreden tegen bloggers of bedrijven die zich niet aan de regels houden. Dat komt doordat de Reclame Code Commissie pas in actie komt als een consument een klacht indient. De commissie gaat niet zelf op zoek naar bloggers of bedrijven die de regels niet goed toepassen. Omdat veel bloggers, bedrijven en consumenten de regels niet kennen, zijn er tot nu toe geen klachten ingediend bij de commissie. Bloggers hoeven trouwens niet te vrezen dat de Reclame Code Commissie ze zal straffen. Het zijn namelijk de bedrijven die de regels overtreden. Zij moeten er zorg voor dragen en controleren dat de blogs melden dat het om een betaalde bijdrage gaat.