Buurtcontact via een app

Door: De Telegraaf | 16 februari 2012 18:02

Algemeen

Technologie maakt de wereld een stuk kleiner. Met één druk op de knop sta je in contact met iemand aan de andere kant van de wereld. Je zou bijna vergeten dat je ook buren hebt. De populaire Amerikaanse app Nextdoor is er juist op gericht om makkelijk contact te leggen met de buren. De dienst is vanaf vandaag officieel beschikbaar in Nederland.

Drie maanden geleden deed de dienst zijn eerste voorzichtige treden in ons land. In de pilotfase hebben 93 buurten zich aangemeld. De gesprekken op Nextdoor gaan zowel over het organiseren van een buurtborrel, het lenen van een boormachine, een weggelopen kat als waarschuwingen bij overlast of noodgevallen. De dienst uit Silicon Valley brengt daarmee eigenlijk weinig nieuws. In Nederland zijn al verschillende initiatieven die buren via technologie met elkaar verbinden. Nirav Tolia, medeoprichter en ceo van Nextdoor, meent dat een aantal van deze initiatieven naast Nextdoor kan blijven bestaan. "Peerby heeft veel meer expertise op het gebied van ruilhandel, wellicht kunnen we in de toekomst samenwerken." Ook apps die gericht zijn op veiligheid en preventie ziet Tolia niet als concurrentie. "In de Verenigde Staten zie je dat gebruikers van dit soort apps binnengekomen alerts met de buurt delen via onze app." Nederland telt echter ook een aantal initiatieven die net als Nextdoor een platform zijn voor buurtcommunicatie waaronder Wazzurb, Buurtapp en WijdeWijk. In 2011 bij de start van Nextdoor telde de VS meer dan 40 initiatieven die gericht waren op lokale gemeenschap. Inmiddels is meer dan 50 procent van alle Amerikaanse buurten aangesloten op de app van Tolia. In de grote steden ligt het percentage zelfs op 90 procent. De concurrentie lijkt daarmee uitgeschakeld. "De dienst die de meeste verbinding met de gebruiker weet te maken is de winnaar", meent Ruben Nieuwenhuis, directeur Startup Amsterdam. "Het moet weten op welke manier mensen het actief gaan gebruiken." Nextdoor heeft het voordeel dat ze in Amerika heel groot zijn. "Door die schaalgrootte kunnen ze zich verbeteren. Voor starters is het heel moeilijk die schaalgrootte te krijgen." Nextdoor is daar volgens Nieuwenhuis mede in geslaagd door zich in de beginfase nog niet bezig te houden met het verdienmodel. "Je moet eerst gebruikers aan je binden en pas daarna advertenties of een ander verdienmodel inzetten." In diverse financieringsronden heeft de startup uit Silicon Valley in totaal zo'n $210 miljoen opgehaald. In maart 2015 werd het bedrijf een waarde toegekend van $1,1 miljard. Het beschikt echter nog niet over een verdienmodel. "We willen in de toekomst geld verdienen door buren met lokale bedrijven te verbinden.", vertelt Tolia. "Op dit moment zijn we in de VS aan het testen hoe we dat moeten doen. Bijvoorbeeld door aanbevelingen van buren bij advertenties te plaatsen of door een vergoeding te vragen wanneer gebruikers via Nextdoor met een lokaal bedrijf in zee gaan." Nederland is het eerste land buiten de Verenigde Staten waar Nextdoor beschikbaar is. Nieuwenhuis is daar blij mee. "Het winnen van dit soort startups is goed voor het imago van Nederland als startupland. Tolia zegt voor Nederland te hebben gekozen omdat Nederlanders veel gebruikmaken van social media, bereid zijn om andere te helpen en een gemeenschap willen vormen. Duitsers bijvoorbeeld zijn volgens de Amerikaan meer gesteld op hun privacy, individueler ingesteld en houden meer afstand. "Het woord gezellig is niet voor niets Nederlands", aldus Tolia.