Campagne voor veiliger online gedrag

Door: De Telegraaf | 27 oktober 2012 09:10

Algemeen

Nederlanders zijn zich steeds beter bewust van cyberrisico's, maar gedragen zich er nog niet goed genoeg naar. De nieuwe campagne Alert Online moet ervoor zorgen dat Nederlanders zich digitaal beter beschermen.

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat Nederlanders achteloos omgaan met WiFi-verbindingen, het maken van back-ups en het gebruik van wachtwoorden. Vaak staan smartphones, tablets of laptops zó ingesteld dat ze automatisch verbinding maken met WiFi. Die optie kan beter worden uitgezet, omdat je anders kwetsbaarder bent voor hackers'', waarschuwde staatssecretaris Klaas Dijkhoff maandag bij de aftrap van de campagne. Ruim de helft van de ondervraagden is onvoorzichtig bij het maken van back-ups. Slechts een minderheid gebruikt wachtwoorden van meer dan twaalf karakters of wijzigt elke drie maanden wachtwoorden. Circa een derde geeft aan niet te controleren of de juiste URL in de internetbrowser staat bij het bezoek van websites, of dat er een groen slotje aanwezig is bij websites waarop ze vertrouwelijke gegevens invoeren. Nederlanders zijn wel alerter op phishing mails. Een grote meerderheid zegt verdachte mails te verwijderen en niet op links te klikken die men niet vertrouwt.