Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Consument negeert slimme huisapparatuur

Door: De Telegraaf | 06 januari 2012 16:17

Algemeen

Fabrikanten rusten steeds meer items uit met computerchips en sensoren. Van een slimme halsband voor de hond tot een deurslot. Gadgetsfreaks smullen van al deze innovaties, maar de gewone consument haalt er vooralsnog zijn schouders voor op.

Het merendeel van de consumenten ziet niet de voordelen van de slimme apparaten die de hogere prijs rechtvaardigen. Daarnaast maakt bijna de helft (47%) zich zorgen om de veiligheids- en privacyrisico's die gekoppeld zijn aan met internet verbonden apparaten. Dat blijkt uit onderzoek van Accenture onder 28.000 consumenten in 28 landen waaronder Nederland. Van de ondervraagden die al een zogenaamd Internet of Things-apparaat (IoT) in huis hebben of van plan zijn er één te kopen, geeft 69 procent aan ervan op de hoogte te zijn dat deze producten gehackt kunnen worden wat kan resulteren in een slecht functionerend apparaat of gestolen data. Meer dan eenderde (37%) zegt hierdoor voorzichtiger te zijn bij het gebruik van de apparaten en bijbehorende diensten. Voor bijna een kwart is het reden om de aankoop van een IoT-apparaat uit te stellen en 18 procent zegt om die reden het apparaat of de dienst niet meer te gebruiken. Mede door deze angst stagneert de vraag naar IoT-apparaten. Zo geeft slechts 13 procent aan van plan te zijn om dit jaar een smartwatch te kopen. Het animo voor apparaten als fitnessarmbanden, slimme thermostaten en met internet verbonden thuiscamera's is nog kleiner. "Ondanks al zijn beloftes heeft de Internet of Things markt zich ontpopt als een zwaard dat aan twee kanten snijdt", meent Accenture onderzoeker Sami Luukkonen. "De marktkansen zijn enorm, maar de zorgen rond veiligheid en gebruiksgemak hinderen het potentieel." De tegenwind weerhoudt elektronicafabrikanten vooralsnog niet om een stroom aan nieuwe IoT-producten te lanceren. Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas komen de meest uiteenlopende slimme gadgets voorbij van zowel vooraanstaande fabrikanten als Samsung en Google's Nest als van startups als CleverPet en Steam. De eerste hoopt de markt te kunnen veroveren met een gameconsole voor honden, terwijl de tweede je smartphone verbindt met een speciaal koffieapparaat waardoor je elke foto op je smartphone kunt afdrukken op de schuimlaag van je latte of cappuccino. Hoewel de activiteiten worden ondersteund door kapitaal van investeerder, geeft dit geen garantie voor succes. Quirky, het bedrijf achter smart home platform Wink, zag zich afgelopen jaar genoodzaakt faillissement aan te vragen. Het bedrijf ontving in totaal $175 miljoen aan kapitaal van investeringsmaatschappijen. Het bracht onder andere de Egg Minder op de markt, een digitaal eierrekje dat bijhoudt hoeveel eieren er nog in de koelkast staan en hoe lang ze daar al staan.

0 Reacties op: Consument negeert slimme huisapparatuur

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.