Data-analyse voor schonere vaart

Door: De Telegraaf | 25 mei 2012 10:05

Algemeen

Dan Veen is al jaren werkzaam in de maritieme industrie. Hij wil de imposante sector efficiënter met energie laten omgaan.

Samen met Michiel Katgert is hij oprichter van het bedrijf We4Sea. „Het viel ons op hoeveel er te verbeteren valt in de scheepsvaart. De impact op het milieu is groot." We4Sea werd in eerste instantie opgericht om technologieën om brandstof te besparen naar de markt te brengen. Veen: „We ontdekten dat reders geen inzicht hebben in hoeveel brandstof er op een dag verbruikt wordt en waaraan dit besteed wordt. Pas als je weet hoe je het nu doet, kun je jezelf verbeteren. We besloten daarom eerst het brandstofgebruik inzichtelijk te maken." Voor het meten van het gebruik maakt We4Sea gebruik van bestaande data. Elk vrachtschip beschikt over een Voyage Data Recorder (VDR), een soort zwarte doos waarin gegevens over de reis worden opgeslagen. Deze gegevens zijn afkomstig van sensoren in onder andere de motor, schroeven en schroefas. Deze data wordt meestal alleen gebruikt na ongevallen, maar de startup gebruikt het om het brandstofgebruik te analyseren door het te koppelen aan data over locatie, stroming, windsnelheid en temperatuur. Veen: „We kunnen vrij specifiek meten welke brandstof voor welk doeleinde wordt gebruikt, uiteenlopend van het varen zelf tot het opwekken van elektriciteit zodat de bemanning tv kan kijken. Onze methode geeft rederijen inzicht in hoeveel energie ze gebruiken en hoeveel CO2 ze uitstoten. Vervolgens geven we aan hoe ze het gebruik omlaag kunnen brengen." Een schip dat We4Sea heeft gevolgd verbruikt na aanpassingen 2000 liter per dag minder, zonder zijn snelheid aan te passen. Het aanpassen is niet goedkoop. Een reder moet al snel rekenen op €150.000. „Maar met 300 vaardagen per jaar is die investering binnen een jaar terugverdiend. Met alle voordelen voor het milieu."