De toekomst van Facebook - bots, video en Facebook Live

Door: Lub Snoek Lub | 13 april 2016 14:04

Algemeen

Facebook kondigde gisteren haar grootste vernieuwingen aan op de F8 conferentie. Deze veranderingen kunnen we in de komende maanden verwachten op het grootste sociale media-platform van dit moment.

Een speciale camera voor Facebook Live

De Livestream Mevo is de eerste camera die werkt met Facebook Live

Tegenwoordig wordt live streamen via Facebook steeds populairder en hier spelen camerabedrijven slim op in. Livestream is zo'n bedrijf.

De Mevo (op de CES 2016 heette die nog de Movi) is de eerste camera die volledig compitabel is met Facebook Live. Doordat de camera in 4K-resolutie kan filmen, kunnen verschillende delen van het opgenomen beeld worden gebruikt om de kijker van verschillende soorten beeldmateriaal te voorzien. De gebruiker kan namelijk tijdens het streamen schakelen tussen bijvoorbeeld een close-up van een hoek van het opgenomen beeld en een shot van veraf. Dankzij de groothoek van de Mevo kan de camera veel informatie tegelijk opnemen.

Profielfoto's worden profielvideo's

Waar tegenwoordig iedere Facebookgebruiker een profielfoto heeft, krijgt men binnenkort de mogelijkheid om een video te gebruiken voor je profiel. Deze profielvideo kan 7 seconden duren en kan gebruikers meer ruimte geven om hun profiel persoonlijker te maken.

Ontwikkelaars krijgen "Deel Quote"-Tool

Als je tekst op Facebook wil delen en je niet wil typen, gebruik je vaak de handeling kopiëren-plakken. Hoewel je statusupdate op Facebook 60.000 karakters kan bevatten, komt men op social media nog genoeg screenshots tegen van tekst omdat het makkelijk is dan kopiëren-plakken.

Facebook geeft ontwikkelaars van websites nu een tool waarmee ze, als een gebruiker een stuk tekst selecteert, de optie in beeld kunnen brengen "Deel via Facebook". Dit maakt het voor gebruikers makkelijker om tekst te delen en het kan meer bezoekers lokken naar de website van oorsprong, doordat de website erbij wordt vermeld.

Facebook geeft uploaders een "Opslaan"-optie

Hoewel de 'opslaan voor later'-functie goed verstopt is binnen Facebook, maken dagelijks zo'n 250 miljoen Facebookers gebruik van deze functie. Facebook wil dit aantal laten groeien door deze Opslaan-functie naar voren te halen.

Bij het plaatsen van iets op Facebook, krijgt de uploader de optie om een Opslaan-knop toe te voegen aan een bericht. Zo hoeft de lezer niet eerst naar Meer - Opslaan voor later. Dat scheelt weer een stap!

Facebook lanceert bot platform voor Messenger

De meeste ontwikkelaars zagen 'm al aankomen, maar Facebook heeft gisteren echt een tool aangekondigd waarmee bedrijven een bot kunnen ontwikkelen voor hun interactie met klanten. Zo kunnen bedrijven hun klantenservice-nummers vervangen met een Messenger-bot, die klanten vervolgens kan voorzien van hulp.