Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Duits autoconsortium open voor hele industrie

Door: De Telegraaf | 07 december 2012 16:32

Algemeen

Het succes van de zelfrijdende auto en de sterk geautomatiseerde voertuigen die daaraan voorafgaan, staat en valt met standaardisatie. Dat is de voornaamste reden dat Audi, BMW en Daimler de digitale kaartenmaker Here van het netwerkbedrijf Nokia hebben overgenomen.

Door met een klein consortium Here te kopen kan eerder standaardisatie worden bereikt. Dat werkt sneller dan dat de hele auto-industrie er aan te pas moet komen. Dan wordt het aanzienlijk lastiger met ieders verlanglijstjes rekening te houden. Dit bleek vanmiddag tijdens een toelichting op de definitieve overname van Here door de drie Duitse autobouwers. Topbestuurders van Audi, BMW en Daimler benadrukten dat Here openstaat voor samenwerking met andere autobouwers, toeleveranciers en ook TomTom's kaartendivisie. Er zijn nog heel veel stappen te nemen voordat de zelfrijdende auto gemeengoed wordt. Belangrijk wordt het dynamische kaarten te krijgen die real-time worden aangepast. De gegevens daarvoor moeten voor een niet onaanzienlijk deel van sensoren komen die in de auto's zelf zitten. Hoe meer auto's mee doen des te beter deze dynamische kaarten worden die voortdurend up to date zijn. Daarvoor is nodig dat al die gegevens op dezelfde manier worden aangeverd. Het toverwoord hierbij is standaardisatie. De sensoren op de ruitenwissers geven een indicatie van de hoeveelheid regenval. Als de 'tractie controle' veel wordt gebruikt om meer greep op de weg te krijgen, betekent dit dat het glad is. De grootste uitdaging is al deze gegevens snel en efficiënt in de kaarten te verwerken. De kaarten zelf zijn al heel nauwkeurig, maar missen momenteel nog een dynamisch karakter. Anders dan in het verleden hoeft de automobilist niet meer drie maanden op een update te wachten, maar heeft hij direct een verse kaart. Overigens zag Here de verhouding tussen bedrijfsresultaat en omzet dit jaar aanzienlijk toenemen van 3 naar 10 procent. Volgens Here gaat dit volgend jaar naar 13 procent. Het voormalige onderdeel van Nokia Networks is zeer winstgevend. De komst van auto's die veel functies van de bestuurder overnemen, maakt het perspectief nog beter. Wel zijn nog flinke investeringen nodig. Dit jaar is voor ongeveer een half miljard in R&D geïnvesteerd.

0 Reacties op: Duits autoconsortium open voor hele industrie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.