Educatief gamen op smartphone met Squla

Door: De Telegraaf | 18 september 2012 12:09

Algemeen

Gamen en er toch wat van opsteken? Het Nederlandse leerplatform Squla biedt deze combinatie al jaren aan. Sinds vrijdag is het voor kinderen ook mogelijk om onderweg op de smartphone verder te spelen en te leren.

We zien dat veel ouders hun kinderen al met smartphones laten omgaan en in de hogere klassen zie je dat veel van de leerlingen al zelf een smartphone hebben. Een mobiele app is dan ook logisch voor ons, zo vertelt Peter Hofstede, technisch hoofd van Squla. Via het platform kunnen kinderen op eigen niveau quizzen en games spelen waarbij de materie aansluit op het lesmateriaal van het leerjaar waarin ze zich bevinden. Een kind uit groep 4 krijgt dus voor het vak rekenen simpelere vragen dan een kind uit groep 8. Door goed te presteren tijdens deze spelletjes verdienen spelers ervaringspunten en digitale munten. Door genoeg ervaring op te doen kunnen nieuwe opdrachten vrijgespeeld worden, terwijl munten kunnen worden ingeruild voor echte prijzen, zoals bijvoorbeeld een bioscoopbon. Onderweg De dienst was al toegankelijk via computer en tablet, maar is dankzij de nieuwe smartphone-app nu dus ook onderweg te gebruiken. De vooruitgang wordt naadloos tussen de verschillende apparaten gesynchroniseerd. Sterker nog, het is mogelijk om midden in een quiz op de pc te stoppen en op de telefoon verder te gaan waar gestopt was. Alle vragen en opdrachten die ook op de webversie beschikbaar zijn, zijn ook in de app terug te vinden. Squla is voor scholen gratis te gebruiken tijdens lestijden. Leerlingen en ouders die daarbuiten ook toegang willen, moeten een abonnement nemen. Inmiddels hebben zo'n 85.000 gebruikers dat gedaan. De Squla-app is nu beschikbaar in de App Store voor iOS en de Play Store voor Android.