Eerste mobiele netwerk met reclameblokker

Door: De Telegraaf | 23 februari 2012 12:02

Algemeen

Een nieuwe schok voor advertentiebedrijven. Mediabedrijven en advertentieverkopers hadden al last van adblockers op sites, het Britse mobiele telecombedrijf Three zet adblockers op zijn hele netwerk.

Daarmee vrijwaart Three zijn gebruikers van alle reclame. Het netwerk met bijna tien miljoen klanten in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, Zweden, Denemarken en Italië stelt overigens dat het niet alle advertenties wil weren, maar geeft nog niet aan waar die zullen opduiken.

Reactie op kritiek

Three, werkend met technologie van het Israëlische Shine, reageert op kritiek van consumenten op irritante reclames op smartphones. Three is onderdeel van CK Hutchinson, het conglomeraat uit Hongkong.

De stap van Three wordt gezien als verzet van telecombedrijven. Zij moeten na grote investeringen al jaren toezien hoe ze als leverancier van de 'pijplijn' niet profiteren van de inkomsten die bedrijven op die pijplijn binnenslepen.

Discriminatie

Volgens de regels van netneutraliteit mogen aanbieders niet discrimneren tussen datastromen op het netwerk, en daarmee blijft er nog onzekerheid in hoeverre Three in strijd handelt met die regels, aldus De Tijd.

Nieuws over gadgets en telecom