Eventbrite opent kantoor in Nederland

Door: De Telegraaf | 11 april 2012 08:04

Algemeen

Online ticketplatform Eventbrite wil de Nederlandse markt van ticketverkopers wakker schudden. Het Amerikaanse bedrijf heeft een kantoor in Amsterdam geopend zodat het Nederlandse organisatoren van grote evenementen fysiek bij kan staan.

EventBrite is een self-service ticketplatform. De werkwijze is anders dan die van grote spelers als Ticketmaster en CTS Eventim. Zo hoeven organisatoren geen contract af te sluiten om toegangskaarten te verkopen via het platform. EventBrite rekent een servicetoeslag van 2,5% plus €0,99 per verkocht kaartje. Organisatoren kunnen vervolgens zelf bepalen of ze die toeslag doorberekenen aan de kopers of in de ticketprijs verwerken. Verder brengt het bedrijf nog 2% van de ticketprijs in rekening voor de betalingsverwerking. De dienst is zowel geschikt voor gebruik bij kleine als grote evenementen. Organisatoren van gratis bijeenkomsten hoeven niets te betalen om de dienst te gebruiken. "Ik gebruik het om mensen uit te nodigen voor mijn verjaardag", vertelt Elsita Meyer-Brandt die verantwoordelijk is voor de internationale expansie van het bedrijf. Door mensen gratis gebruik te laten maken van de dienst, wil het bedrijf haar bekendheid vergroten. "Als gebruikers een goede ervaring hebben met gratis tickets, weten ze ons ook te vinden als ze een betaald evenement organiseren", aldus Meyer-Brandt. EventBrite is een self-service dienst en dat betekent dat organisatoren de ticketverkoop geheel virtueel kunnen opzetten. Een fysieke aanwezigheid in een land lijkt daarmee overbodig. Meyer-Brandt: "We weten uit ervaring met andere markten dat fysieke aanwezigheid en dicht bij je klant zijn belangrijk is. Bij grote evenementen zijn we vaak zelf aanwezig. Ook leveren we speciale barcode scanners. Die zijn overigens niet nodig, het scannen kan ook gewoon via onze app." EventBrite is wereldwijd actief en heeft kantoren in 8 landen. Vorig jaar verwerkte het bedrijf meer dan 100 miljoen tickets in 180 landen.