Facebook start proef met winkelsectie

Door: De Telegraaf | 13 oktober 2012 12:10

Algemeen

Facebook wil zijn platform aantrekkelijk maken als winkelparadijs. Naast de koopbutton die vorig jaar werd geïntroduceerd, voegt het sociale netwerk nu een winkelsectie toe aan zijn mobiele applicatie.

Voorlopig zullen alleen Facebook-gebruikers in Noord-Amerika de nieuwe sectie aantreffen. Het aanbod zal worden afgestemd op hun interesses en vind-ik-leuks. Slechts een beperkt aantal Amerikaanse retailers doen mee aan het experiment. Het winkelgebied is bereikbaar via het menu waar ook Evenementen en Groepen te vinden zijn. Verder introduceert Facebook een nieuw advertentieformaat waarmee gebruikers via een klik op de advertentie de catalogus van de retailer in beeld krijgen. De feature is bedoeld om gebruikers sneller het juiste item te laten vinden via Facebook in plaats van dat ze naar de site van de retailer moeten gaan. Op dit moment hoeven retailers nog geen percentage af te staan van verkopen die via Facebook zijn gegaan. Facebook hoopt met de winkelfeatures meer inzicht te krijgen in wat mensen kopen, waardoor ze retailers effectiever kunnen laten adverteren op het platform.