Groeispurt streamingdiensten

Door: De Telegraaf | 17 mei 2012 14:05

Algemeen

We kijken met z'n allen nog massaal traditionele tv, maar de vraag is: hoelang nog? Het gebruik van videostreamingdiensten zoals Netflix groeit enorm. Maar wie kent er diensten behalve deze gigant? Er blijken nogal wat in omloop te zijn.

Toegegeven: het aantal kijkminuten voor streamingdiensten is nog niet voorbij het aantal kijkminuten voor 'gewone' tv. Met gemiddeld maar liefst 178 kijkminuten per dag is dit 'oude' medium nog steeds oppermachtig. Desondanks kijken we al 105 minuten per dag via diensten als Netflix, Uitzending Gemist en iTunes. Sterker nog: maar liefst 88 procent van de Nederlanders gebruikt weleens een streaming dienst. Netflix kan daarvan al 17 procent claimen. Iedereen kent dus de bekende streamingdienst met het grote rode logo, maar wat veel kijkers vergeten, is dat er vrij veel concurrentie is op deze opkomende markt. Maar omdat Netflix inmiddels zo ingeburgerd is, hebben veel concurrenten een specifieke niche opgezocht. Zo is er Crunchyroll, een speciale streaming videodienst voor fans van Japanse animatiefilms en -series. Vrijwel alle bekende reeksen zoals Naruto en JoJo's bizarre adventure zijn hierop te vinden, maar ook obscuurdere als Tokyo ghoul zijn compleet te bekijken. Daarnaast biedt eCrunchyroll andere Japanse series zoals soaps en komedies en zijn populaire strips uit het land van de Rijzende Zon te lezen. Dat online video middenin een enorme groeispurt zit, wordt bewezen door het aantal bedrijven en organisaties uit de 'oude media' dat zich met deze trend gaat bemoeien. Neem het Sundance Film Festival dat de streamingdienst Doc Club heeft opgezet. Zoals de naam doet vermoeden, heeft het zich gestort op de documentaireniche. Dat is overigens niet direct een nieuwe niche: Netflix grossiert in docu's. Het verschil is grotendeels dat waar Netflix vrijwel alles wil aanbieden, ongeacht de kwaliteit ervan en dat Doc Club zich richt op kijkvoer voor de echte liefhebbers. Het idee is dat alle documentaires, ongeacht het onderwerp, goed moeten zijn en dat de kijker niet na afloop moet voelen dat hij zijn tijd heeft verkwist. We Are Colony is een dienst die zichzelf 'het online thuis van de speciale editie' noemt. Dat komt neer op een aanbod van meer dan alleen de films op zich. Fans van making of-documentaires, verwijderde scènes en interviews met hoofdrolspelers kunnen zich dan ook helemaal uitleven. Ook vrij vernieuwend is de mogelijkheid om de scripts van de films te lezen - voor als je wilt weten wat er gaat gebeuren, wellicht. We Are Colony is daarnaast geen abonnementsdienst, dus films kunnen ook per stuk worden gekocht of gehuurd. Wie weleens digitaal een game voor de pc koopt, kent ongetwijfeld online winkel Steam. Deze dienst is dé gameswinkel op het internet. Wat veel gebruikers echter niet weten, is dat er ook films te koop zijn. Steam begon met films en documentaires die op gamers zijn gericht zoals het voor het medium gemaakte Free to play over professionele gamers. Deze is trouwens gratis als voorproefje te bekijken. Een unieke niche met betrekking tot films heeft Steam inmiddels niet meer, maar het is natuurlijk handig als je zowel je games als je films op één digitale plek wilt bewaren. Je filmcollectie bewaren en terugvinden is natuurlijk lastig als ze verspreid zijn over zoveel verschillende diensten. Gelukkig is sinds deze week JustWatch beschikbaar, een speciale zoekmachine om streamingdiensten mee te doorzoeken. Zoek je een specifieke film of serie? Misschien was je van plan om een film via iTunes Movies van Apple te huren, terwijl hij ook al beschikbaar is via Netflix. JustWatch toont niet alleen waar hij allemaal is te zien, maar ook of hij bij een abonnementsdienst zit of dat hij los te koop of te huur is. Traditionele tv maakt zich vooralsnog geen zorgen over de opkomst van de online videodiensten. De vraag is alleen: hoe lang kan de sector zich zo'n mentaliteit nog permitteren als er zoveel keus is?