Hoe werkt de functie Handoff in iOS?

Door: Martin Gijzemijter Martin | 11 maart 2016 10:03

Algemeen

Handoff in iOS is typisch zo'n functie die door de één bejubeld wordt en door de ander verguisd. Dat laatste komt doordat Handoff om onduidelijke redenen niet altijd direct lijkt te werken. Dat is zonde, want als je de functie eenmaal aan de praat hebt, wil je écht niet zonder. Hoe werkt Handoff?

Zijn je apparaten wel geschikt?

De belangrijkste reden dat Handoff bij veel mensen niet werkt, is dat ze apparaten gebruiken die de technologie niet ondersteunen. Hier betrapten wij onszelf ook op tijdens het schrijven van dit artikel, want hoewel onze iPad Air en iPhone 6 uiteraard met Handoff overweg kunnen, bleek de iMac van medio 2011 toch écht te oud. Lees ook: Laat je Mac samenwerken met iOS via Continuïteit.

Op de site van Apple vind je een lijst met apparaten die wel en niet worden ondersteund, maar in feite komt het erop neer dat alle apparaten van vóór 2012 geen gebruik kunnen maken van Handoff. In theorie is er overigens wel de mogelijkheid om zo'n apparaat geschikt te maken voor Handoff (en AirDrop). Download bijvoorbeeld de Continuity Activation Tool, waarmee je onder meer Handoff op oudere machines kunt activeren. Hier moet je in sommige gevallen wel wat hardware voor aanpassen (dat wordt uitgelegd in de meegeleverde documentatie) dus je moet het wel héél graag willen.

Zijn je apparaten goed ingesteld?

Je apparaten zijn misschien wel geschikt voor Handoff, maar er is nog een aantal instellingen dat ervoor kan zorgen dat de functionaliteit niet werkt. Ten eerste dient bluetooth ingeschakeld te zijn, aangezien dat de technologie is die wordt gebruikt voor Handoff. Daarnaast moet je zorgen dat de apparaten bij elkaar in de buurt zijn (Handoff werkt niet als je iPad boven in huis ligt en je iPhone helemaal beneden). Ook is het belangrijk dat Handoff is ingeschakeld binnen instellingen. Standaard is dat het geval, maar online vind je veel voorbeelden van situaties waarin de functie om onverklaarbare reden was uitgeschakeld. Om te controleren of Handoff is ingeschakeld op je iPad navigeer je naar Instellingen / Algemeen / Handoff en voorgestelde apps en zorg je dat de schakelaar bij Handoff is ingeschakeld. Uiteraard dien je hetzelfde te doen op de andere apparaten die Handoff gebruiken.

Zorg ervoor dat Bluetooth en Handoff zijn ingeschakeld anders werkt het niet.

Het werkt nog steeds niet

Het is soms lastig om Handoff werkend te krijgen (we hadden er zelf ook last van), maar zodra het werkt, werkt het. Wil het om onverklaarbare reden niet werken, bijvoorbeeld tussen een iPad en iPhone, log dan op beide apparaten uit bij iCloud en start de apparaten opnieuw op. Log vervolgens op beide apparaten opnieuw in (belangrijk: het dient op beide apparaten om hetzelfde Apple ID te gaan) en probeer het opnieuw.

En nu?

Wanneer je Handoff aan de praat hebt, zul je ontdekken hoe fantastisch het werkt. Stel, je bent onderweg in de trein bezig geweest in Pages of Notities en je wilt thuis graag verder op je iPad? Geen probleem, pak je iPad, druk op de Thuisknop om deze te activeren en je ziet helemaal linksonder een pictogram van de app die je open had op je iPad. Druk op dit pictogram, sleep naar boven en voilà: je kunt op je iPad precies verder waar je op je iPhone gebleven was.

De werking van Handoff is nu supereenvoudig, omhoog vegen en klaar!