Hoog spel

Door: De Telegraaf | 26 maart 2012 05:03

Algemeen

Het heeft lang geduurd voordat competitief gamen, ook e-sports genaamd, in Nederland voet aan de grond kreeg. Maar met grote wedstrijden en uitzendingen op televisie lijkt het inmiddels eindelijk zover te zijn.

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn al twee grote game-initiatieven aangekondigd. De wereldwijde Electronic Sports League (ESL) heeft een samenwerking aangekondigd met de Amsterdam ArenA voor de organisatie van wedstrijden in het stadion, waar tientallen gamers het in teamverband tegen elkaar opnemen. Het initiatief begint klein, maar het plan omvat meerdere jaren en het doel is om fiks te groeien. Welke games er precies in de ArenA zullen worden gespeeld, is nog niet bekend. De ESL organiseert verschillende toernooien, onder meer voor strategiespellen League of legends en Dota 2, maar ook voor het al jaren populaire schietspel Counter-strike. Het andere grote initiatief dat ook al concreet van de grond is gekomen, is de YoungCapital Dutch College League, een studentenliga die zich vooralsnog op strategiegame League of legends richt. Dat spel is de meest gespeelde game ter wereld. Maar wat belangrijker is: „Het is gratis", stelt mede-DCL-initiatiefnemer Joost Roset. De liga is een initiatief van sportmarketingbureau 2Basics en producent Watertube. „Iedereen die een match ziet en wil aanhaken, hoeft niet eerst naar de winkel om een exemplaar te kopen, maar kan het spel direct downloaden en spelen." De liga is in meerdere divisies opgesplitst. Roset: „Het is te vergelijken met de Nederlandse voetballiga's. We hebben een premier league, een soort eredivisie, en daaronder de talent league." Goed presterende teams uit de talent league kunnen zich opwerken naar de premier league en de slecht spelende teams daaruit kunnen degraderen. Premier league-teams nemen het tegen elkaar op in matches in de Vue Cinema in Hilversum, terwijl de talent league online wordt gespeeld. De DCL draait om studententeams. „Je ziet tegenwoordig dat het aantal leden van traditionele studentenverenigingen daalt terwijl de gameverenigingen juist als kool groeien", legt Roset uit. „Het voordeel daarvan is dat ze dichter bij de kijkers staan. Het maakt kijken een stuk interessanter als je helden uit jouw stad zit aan te moedigen." Een ander uniek punt is dat de DCL op tv te volgen zal zijn. Fox Sports gaat wedstrijden en nabeschouwingen uitzenden. „E-sports heeft alles wat sport mooi maakt: actie, emotie, passie en competitie. Het zal voor de kijkers best even wennen zijn, maar wij geloven in deze nieuwe tak van sport", aldus programmadirecteur Rob Labree. „Fox toont echt enorm veel lef hiermee. Ze gaan van 22 zweterige mannen op een voetbalveld naar een paar studenten die het op de pc met elkaar uitvechten", stelt Roset. „Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor traditionele media, maar de jongere generatie is vooral geïnteresseerd in activiteiten die nu niet op tv te zien zijn. In Nederland heb je 150 professionele gamers en acht miljoen mensen die wel eens een game spelen." In Zuid-Korea zijn games in competitieverband al langer op tv te zien. In het land was strategiegame StarCraft jarenlang extreem populair, met hoofdprijzen van tienduizenden euro's. Volgens huidige schattingen gaat er zo'n 325 miljoen euro in de e-sportsmarkt om. Inmiddels komt driekwart hiervan uit de Verenigde Staten, zo stelt marktonderzoeksbureau Newzoo. De nieuwe 'sport' wordt dus hard gepusht en 2016 moet dan ook het jaar van de doorbraak worden. Volgens Newzoo-directeur Peter Warman gaat dat dan ook zeker gebeuren omdat gamebeelden uitzenden zo makkelijk is. „Je ziet dat de 'tools' om eenvoudig gamebeelden te delen, nu volwassen zijn. Zelfs in mobiele spellen als Clash royale zijn ze al standaard ingebouwd je kunt eenvoudig al je matches terugkijken. Met apps als Mobcrush kun je die direct, al dan niet met commentaar, uitzenden", aldus Warman. Clash royale is het nieuwste spel van ontwikkelaar Supercell dat eerder op mobieltjes en tablets furore maakte met Clash of clans. Het is typerend dat deze zogeheten 'casual games' inhaken op het toeschouwersaspect van gamen. De YoungCapital Dutch College League heeft ook al toekomstplannen, te beginnen met de introductie van andere games. Welke wil Roset nog niet kwijt, maar hij geeft aan dat er diep over wordt nagedacht.