Hotel ligt nog niet wakker van Airbnb

Door: De Telegraaf | 27 november 2012 07:11

Algemeen

De sterke groei van Airbnb, waarbij particulieren hun woonruimte aan toeristen verhuren, heeft de Nederlandse hotels niet in het hart getroffen. De omzetten stijgen zelfs flink.

Dat komt vooral door de grote hoeveelheid buitenlandse toeristen die ons land aandoen. Wat dat betreft zijn het echt topjaren, zegt sectoreconoom Thijs Geijer van ING Bank. Alle statistieken die er zijn, wijzen op een flinke stijging van de toeristenstroom naar Nederland. Vorig jaar was al een topjaar, maar dit jaar wordt waarschijnlijk nog beter. In de afgelopen maanden is namelijk het vertrouwen onder Nederlandse consumenten erg verbeterd en zijn zij ook vaker een hotelkamer in eigen land gaan boeken.

Koploper in de horeca

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt vrijdag dat de omzetstijging in het derde kwartaal van dit jaar bij de Nederlandse hotels is doorgezet. Met een omzetstijging van ruim 8% ten opzichte van een jaar geleden zijn hotels koploper in de horeca. De horeca als geheel laat een omzetstijging zien van 6%. Restaurants volgden met bijna 7% meer omzet. In cafés kwam de omzetgroei op jaarbasis uit op 3,3% die groei was voor het grootste deel te danken aan de prijsstijgingen die cafés doorvoerden. Toch is het een opsteker voor de Nederlandse cafés, want sinds 2006 hadden deze te maken met vrijwel onafgebroken teruglopende verkopen.

'Impact wordt groter'

Het aanbod van Airbnb is geconcentreerd in de steden. Wij menen dat het wel degelijk concurrentie betekent voor de hotelsector, stelt Geijer. We denken dat de impact groter wordt. Ook al gaat het al jaren goed in de hotelsector, het aanbod van particulieren wordt steeds groter. Hotels die vatbaar zijn voor de groeiende belangstelling voor Airbnb, zijn hotels die zich meer op toeristen richten dan op zakelijke gasten.