Innoveren met data

Door: De Telegraaf | 20 april 2012 09:04

Algemeen

Slim gebruik van data kan een bedrijf veel voordelen bieden. Veel mkb'ers weten dit, maar toch houdt een groot deel zich niet met data-analyse bezig. Veel ondernemers denken er niet de juiste kennis voor in huis te hebben. „Dan onderschatten ze zich", denkt Ron Augustus, directeur mkb bij Microsoft Nederland. „Het wordt steeds makkelijker om met data om te gaan."

Volgens Augustus gaan veel ondernemers er onterecht vanuit dat ze miljoenen gegevens bij elkaar moeten brengen voor ze een analyse kunnen maken. „De praktijk is anders. Kleine hoeveelheden data kunnen ook al helpen om te innoveren, om nieuwe ideeën te ontwikkelen." Er zijn diverse klantinformatiesystemen op de markt. De meesten staan in de cloud, waardoor een ondernemer geen krachtige computer nodig heeft om er gebruik van te maken. Ook is het niet nodig zelf software te installeren. Het invoeren van gegevens over bedrijf, klant en verkopen is voldoende om een analyse te laten uitvoeren die vaak tot nieuwe inzichten leiden. „Hoe langer je gegevens vastlegt, hoe meer verbindingen je kunt maken. Het is mogelijk aanvullende demografische gegevens te kopen, maar ook de eigen gegevens kun je analyses maken. " De eerste stap is om de online presentatie zo scherp mogelijk neer te zetten, aldus Augustus. Dat kan met een eigen website, maar ook via Facebook. „Ondernemers moeten zich realiseren dat klanten al alles over hun bedrijf weten voor ze naar binnen stappen. Je moet dus online de beste informatie geven, anders gaan ze naar de concurrent." Het verzamelen van klantgegevens is stap twee. Dit is zowel belangrijk voor het behoud als voor het werven van klanten. Augustus wijst op de kappersbranche waar veel concurrentie is. „Weet wanneer klanten zijn geweest en wat er is gedaan. Je kunt ook een foto van het resultaat maken en dat je klanten via sociale media laten delen. Vrienden van de klant zijn mogelijk de volgende klant. Daarnaast kun je de foto ook gebruiken bij de volgende afspraak, bijvoorbeeld om te vragen of hij/zij dezelfde kleur wil houden." „Zorg dat je veel weet van je klant", luidt het advies van Augustus. „Het opslaan van gegevens is belangrijk voor het verlenen van goede service. Zeker als je niet alleen op prijs wilt concurreren." Het is essentieel dat je contactgegevens van ze hebt. Dat kan een e-mailadres zijn of een Facebookconnectie. Als je dan een nieuwe dienst of product hebt kun je dat delen. Als voorbeeld wijst Augustus op een ondernemer met een antiekwinkel. Geen toevallige keuze want hij is opgegroeid in die branche. „Wanneer je precies bijhoudt wat klanten hebben gekocht, kun je ze een berichtje sturen als je op een veiling een bijpassend kastje hebt gevonden. Ook als dat twee jaar na de eerste aankoop is." „Begin met het maken van een plan en maak je niet meteen druk om hoe je het moet doen. Als je het echt wilt, kun je zelfs je eigen app bouwen. Daar zijn workshops voor."