KLM wil klantenservice via Facebook Messenger
Social media hebben de manier waarop bedrijven klantenservice bedrijven flink veranderd. KLM wil daarin verder gaan en gaat op termijn ook klanten bedienen via Facebook Messenger, de chatdienst van het sociale netwerk. Dat meldt Wired.
Facebook is al enige tijd bezig met het ontwikkelen van een zakelijke versie van Messenger. Hierbij neemt kunstmatige intelligentie een deel van het werk over. Zo zal KLM na het boeken van een vlucht de benodigde informatie indien gewenst via Messenger opsturen. Ook worden hier updates gegeven, zoals wanneer een vluchttijd of vertrekgate veranderd wordt. Het voordeel van een chatprogramma is natuurlijk dat er verkeer van beide kanten is, dus de klant moet ook zelf dingen via Messenger kunnen regelen. Zo moet een vlucht omgeboekt kunnen worden. Als de kunstmatige intelligentie niet afdoende is, kan een medewerker ingeschakeld worden, die in hetzelfde chatvenster het gesprek oppakt en de klant verder helpt. Het is nog niet bekend wanneer de Messenger-integratie een onderdeel wordt van het klantenserviceaanbod van KLM.