Leven lang leren over e-business

Door: De Telegraaf | 24 september 2012 09:09

Algemeen

De thuisshopper weet de online winkel steeds makkelijker te vinden. De consumentenbestedingen stegen in de eerste helft van dit jaar naar 7,96 miljard euro, ruim 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De forse toename zit niet meer in traditionele online-artikelen zoals boeken en games, maar in nieuwe segmenten. In het tweede kwartaal steeg de online omzet in sport- en recreatieartikelen met 48 procent. Vooral fietsen en accessoires vlogen weg. Voedsel en maaltijdboxen zaten 34 procent in de lift. Ook vliegtickets en accomodaties, telecom en tickets voor evenementen kennen forse groeipercentages. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. De e-business groeit thans zo snel dat bedrijven moeite hebben om vacatures te vervullen, zegt directeur Wijnand Jongen. Mede daarom start zijn belangenvereniging vandaag de e-Academy. Met onderwijs en bedrijfsleven heeft Thuiswinkel.org de handen ineengeslagen om meer geschoold personeel te krijgen. Daniël Ropers, topman van bol.com, hoopt dat opleidingen hierdoor beter aansluiten op de wensen van de sector. Inmiddels zijn de e-business-opleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, Windesheim, Saxion, Avans en TIO gecertificeerd. Voor professionals die al in de e-commerce werken, komt er een 'leven-lang-leren' programma. Een aantal bedrijfsopleidingen is hiervoor gecertificeerd. Door het aanbod van goed gekwalificeerde mensen uit te breiden denkt Wijnand Jongen de groei te kunnen blijven vasthouden. Het lichte herstel in de detailhandel (1,8 procent) is volgens hem vooral te danken aan stijgende online verkopen van (web)winkels. Marktonderzoeker GfK heeft zijn verwachtingen voor 2015 omhoog bijgesteld. Verwacht wordt dat de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar doorzetten. Voor heel 2015 voorziet GfK een omzet van ongeveer 15,5 miljard euro.