LinkedIn schikt spamzaak

Door: De Telegraaf | 06 oktober 2012 15:10

Algemeen

Sociaal netwerk LinkedIn heeft besloten te schikken met een groep gebruikers die het bedrijf beschuldigden van het versturen van spam. LinkedIn gaat $13 miljoen uitbetalen, alsmede de juridische kosten.

Het gaat om de 'Add Connection'-functie, waarbij gebruikers de dienst toegang geven tot hun contacten om te zien of ze al mensen kennen die ook op LinkedIn zitten. Het probleem is echter dat de functie ook ongevraagd e-mails naar contactpersonen stuurde met de uitnodiging om ook een profiel op de site aan te maken. En als de ontvangers daar niet op reageerden, werden ze nog een keer verstuurd. En daarna nog een keer. Een groep gebruikers kon deze e-mails niet op prijs stellen en klaagde het bedrijf aan. LinkedIn heeft blijkbaar weinig vertrouwen in een goede uitkomst als de rechter er aan te pas moet komen en dus heeft het een schikking voorgesteld. Onderdeel hiervan is dat als nog meer mensen zich aanmelden, de schadevergoeding omhoog gaat met $750.000.