Magic Leap is al $4,5 miljard waard

Door: De Telegraaf | 03 februari 2012 11:02

Algemeen

Een product heeft de geheimzinnige startup Magic Leap nog niet laten zien, maar toch is het al $4,5 miljard waard. Een groep investeerders onder leiding van de Chinese internetgigant Alibaba heeft in een derde investeringsronde bijna $800 miljoen in het bedrijf geïnvesteerd.

Het 4-jaar oude Magic Leap werkt aan een technologie die op een superrealistische manier 3D-beelden aan de echte wereld toevoegt. Het gaat daarmee een stap verder dan virtual reality. De brillen die Magic Leap ontwikkelt projecteren patronen van licht direct op het oog, waardoor virtuele beelden op dezelfde wijze zichtbaar zijn als dingen die 'echt' bestaan. Het nieuwe kapitaal moet helpen de speciale brillen versneld op de markt te brengen. "We kunnen een aantal problemen die startups normaalgesproken hebben, vermijden, zoals zonder geld komen te zitten voor of tijdens een productlancering", zo liet Magic Leap ceo Rony Abovitz weten in een reactie aan Bloomberg. De vice-voorzitter van Alibaba, Joe Tsia, neemt zitting in het bestuur van Magic Leap. Hij is daar in goed gezelschap. Eerder al trad Google topman Sundar Pichai toe tot het bestuur. In 2014 investeerde Google een bedrag van $542 miljoen in het bedrijf.

Software

Magic Leap werkt zowel aan een speciale bril als aan bijbehorende software, inclusief cloud- en internetdiensten, een unieke gebruikersinterface en verbindingen om met bestaande platformen te kunnen werken. Voor het eerste product van Magic leap op de markt verschijnt komt er eerst een pilotversie zodat gebruikers en klanten het kunnen testen. Er zal geen speciaal prototype verscheept worden voor ontwikkelaars om de ontwikkeling van software te stimuleren, zoals wel is gebeurd met VR-headsets als Oculus Rift en Hololens. "Als we ons eerste product verschepen, dan is dat ons eerste product, het is geen betaversie", aldus Abovitz.