Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Nederlanders shoppen voor €16 miljard online

Door: De Telegraaf | 10 maart 2012 05:30

Algemeen

Het online winkelen in Nederland groeit als kool. Vorig jaar kochten Nederlanders voor €16 miljard online. Dat is ruim 16 procent meer dan het jaar er voor. Dit blijkt uit onderzoek naar online bestedingen door onderzoeksbureau Gfk in opdracht van thuiswinkel.org.

De online aankopen zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het opkrabbelen van de detailhandel met (+2,2 procent) in 2015. In de webwinkels werd vooral meer geld uitgeven aan voedsel, speelgoed en mode.

Voedsel en speelgoed

Met name de uitgaven aan voedsel stegen explosief. In het vierde kwartaal van 2015 nam dit met 54 procent toe, vergeleken met  dezelfde periode vorig jaar. Ook speelgoed was erg in trek. Ongeveer 36 procent van het de speelgoeduitgaven vond in het vierde kwartaal van 2015 online plaats. Een jaar eerder was dat nog 29 procent.

In totaal kocht de Nederlandse consument in 2015 voor ruim €8,41 miljard aan producten (plus 21,9 procent, vergeleken met een jaar eerder). De uitgaven aan diensten, zoals reizen en kaartjes, namen met 10,3 procent toe.

Spectaculair

Directeur Wijnand Jongen van thuiswinkel.org noemt de groei spectaculair. ,,Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen, dan bedraagt het online aandeel inmiddels 8,9 procent. In 2014 was dat nog 7,6 procent.''

0 Reacties op: Nederlanders shoppen voor €16 miljard online

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.