Netwerksite prooi voor claimclubs

Door: De Telegraaf | 27 oktober 2012 09:10

Algemeen

Nederlandse gebruikers van zakelijke netwerksite LinkedIn kunnen honderden euro's claimen voor gebruik van hun identiteit.

De zaak gaat om de 'Add connection-functie' bij LinkedIn waarbij gebruikers door hun e-mailadres in te vullen kunnen zien wie er in hun adresboek lid is, om ze daarna als connectie toe te voegen. LinkedIn stuurde tussen 2011 en 2014 ook niet-gebruikers uit de adresboeken een uitnodiging. Dat bleef niet bij een keer. Daarna werden nog meerdere keren herinneringsmails gestuurd, met daarin naam en foto van de gebruiker die de 'Add connection-functie' had geprobeerd. In de Verenigde Staten werd begin oktober een schikking getroffen met een claimorganisatie. Gebruikers maken kans op maximaal $1500 voor ongevraagd gebruik van hun identiteit. Ook voor Europese gebruikers lonkt nu een schadevergoeding. In Nederland pakt Corpocon, een organisatie gespecialiseerd in letselschadeclaims, die handschoen op. Mensen die tussen september 2011 en oktober 2014 de functie hebben gebruikt, kunnen zich melden. „LinkedIn heeft die mails niet alleen in de VS, maar ook in Europa verstuurd", zegt initiatiefnemer Orlando Kadir van LinkedIn-Schadeclaim.nl. „In Nederland zijn er ruim 5 miljoen gebruikers, waarvan zeker 40% de genoemde functie heeft geprobeerd." Kadir verwacht tienduizenden aanmeldingen. Volgens Kadir is LinkedIn mede zo groot geworden door de spam-mailtjes met de foto's en namen van gebruikers erin. In Nederland was de aanwas van gebruikers zo'n 30% hoger door de 'Add connection-functie'. Linkedin-Schadeclaim gaat wel voor een lager bedrag, namelijk gemiddeld €250 à €350. „Hier claimen we vaak wat realistischer. Gebruikers kunnen zich ook bij de Amerikaanse claim voegen, maar de vergoeding wordt gebaseerd op Nederlands recht. Daar zijn wij beter in thuis." De claim wordt gedaan op no-cure-no-pay-basis. Leidt die tot een schadevergoeding, dan gaat 15% daarvan naar de claimorganisatie.