Nieuwe horizons

Door: De Telegraaf | 02 mei 2012 09:05

Algemeen

Apple zette zo'n tien jaar geleden de markt compleet op z'n kop met de eerste iPhone. Sindsdien zijn toestellen een stuk geavanceerder geworden. Langzaam lijkt de koek echter op te raken. Producenten zoeken de 'wow-momenten' in andere categorieën.

Apple-concurrenten als HTC, Samsung en Huawei zetten steeds vaker in op degelijkheid in plaats van schokkende nieuwe functies. Een snelle processor, een goede camera: het is van belang, maar inmiddels hebben alle toptoestellen deze mogelijkheden. Van de grote spelers is er dit jaar eigenlijk één bedrijf dat nog inzet op iets compleet nieuws: LG. De Koreanen vinken met de G5 alle belangrijke vakjes aan: een krachtige chip, een goede camera en een mooi scherm. Maar het apparaat doet ook iets opmerkelijks: met één druk op de knop kan de onderzijde van het toestel worden losgekoppeld waarmee de batterij wordt verwijderd. Het idee is dat in deze opening een accessoire kan worden geplaatst. Het bedrijf lanceert eerst twee van deze Friends, zoals LG de accessoires noemt, maar heeft andere 'friends' in de pijplijn en betrekt daar derde partij bij. „Op een ontwikkelaarsdag in Korea kwamen zo'n 300 mensen af", zegt Bas Dekker, commercieel directeur bij LG Benelux. Hoewel LG veel van het toestel verwacht, is men ook bezig nieuwe markten aan te boren. Zo is virtual reality een nieuwe sector waarin de markt open is. Concurrent Samsung biedt al een bril aan waarin gebruikers hun Samsung-toestel kunnen plaatsen en zij vervolgens in virtuele werelden kunnen rondkijken. HTC zoekt het aan de high-end kant van deze markt met de Vive-bril. „Ik geloof onvoorwaardelijk in de opkomst van 360-gradenvideo's", aldus Dekker. Hiermee verwijst hij naar video's waarbij de kijker volledig om zich heen kan kijken. Sites als YouTube en Facebook ondersteunen deze nieuwe mediavorm al. Dekker: „Daarnaast ga je zeker zien dat gamen in VR een enorme vlucht gaat nemen." Een andere populaire categorie is die van de wearables, draagbare gadgets. Vooral bij sporters blijken de apparaten aan te slaan, bijvoorbeeld om afgelegde kilometers of verloren calorieën bij te houden. De categorie kreeg veel aandacht toen Apple zijn eigen slimme horloge lanceerde, maar zelfs de iPhone-maker lijkt moeite te hebben om consumenten van het nut van een draagbare gadget te overtuigen. Dekker: „We dachten dat de hele markt een impuls zou krijgen, maar het is duidelijk dat we nog aan het begin staan." Momenteel zijn de meeste wearables vrijwel nutteloos als ze niet aan een smartphone zijn gekoppeld. De LG-topman denkt dat dit mogelijkheid biedt om de productsector een impuls te geven, namelijk door de apparaten zelfstandig een stuk nuttiger te maken. Dat kan onder meer door een smartwatch een eigen dataconnectie te geven. „We vinden het heel normaal om een smartphone in een hoesje om je arm te hebben bij het hardlopen", legt Dekker uit. „Maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig." Ten slotte richten de bedrijven zich op het zogeheten 'smart home'-segment, een markt waarin LG al enige tijd opereert. In thuisland Zuid-Korea verkoopt het bedrijf onder meer enkele witgoedapparaten waarmee via chatapp Line kan worden gecommuniceerd. In ons koude kikkerlandje gebeurt momenteel het meeste op het vlak van thermostaten en slimme lampen. Dekker ziet nog wat drempels in deze categorie. „Je moet je afvragen: wil je een smart home of een easy home?" Hiermee verwijst hij naar de wirwar van standaarden en compatibliteitsproblemen die er bestaan. Veel apparaten 'praten' niet of nauwelijks met elkaar, wat automatisering van het huishouden lastig kan maken. „Kijk, het liefste zouden wij natuurlijk zien dat iemand alles van LG koopt, maar zelfs als dat niet het geval is, moet het wel met elkaar werken! Dat is cruciaal om deze hele nieuwe markt van de grond te krijgen", aldus Dekker.