Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Onder controle

Door: De Telegraaf | 09 mei 2012 10:36

None
Algemeen

De slimme woning is stevig in opmars. Consumenten willen graag alles in huis aan elkaar koppelen en vanaf de smartphone controleren. Daarnaast houden ze hun gezondheid nauwlettend in de gaten.

Systemen die de veiligheid vergroten en de controle geven over alles wat er in huis gebeurt, zijn het meest gewild. Daarna volgen slimme energie- en lichtsystemen, gevolgd door entertainment, zo blijkt uit een studie van marktonderzoeker GfK. Ook is er veel interesse in huishoudelijke apparatuur die aan internet is te koppelen, evenals apparaten die de gezondheid bevorderen en in de gaten houden. Ongeveer de helft van de consumenten vindt dergelijke elektronica voor in huis aantrekkelijk. GfK maakte dit bekend tijdens de IFA Global Conference die onlangs in Hongkong werd gehouden. Van de IFA, Europa's grootste beurs voor consumentenelektronica, is een Chinese editie uitgebracht. Daar presenteerden zich vooral Europese elektronicabedrijven aan de inkopers van grote e-commercebedrijven zoals Alibaba en Suning. Philips toonde er zijn vorig jaar aangekondigde gezondheidshorloge dat via bluetooth aan een Android- of iOS-telefoon is te koppelen. Dit horloge komt in september aanstaande voor 220 euro op de markt. Gemeten worden onder meer de hartslag, aantal verbrande calorieën en slaappatronen. Anders dan de concurrentie richt Philips zich met deze gadget primair op de gezondheid en niet zozeer op fitness. De smartwatch past in een serie Philips-apparaten die je helpen beter te leven. Ze meten regelmatig iemands gezondheid en houden deze medische gegevens centraal op internet bij. Eerder uitgebracht werden een online weegschaal en een bloeddrukmeter die aan internet is te koppelen. De meetgegevens van uiteenlopende apparatuur zijn met elkaar te combineren zodat een beter beeld van iemands welbevinden ontstaat. Verder onderscheidt Philips zich door individuele coaching te bieden. Een app heeft zijn beperkingen de ervaring leert dat betere resultaten worden bereikt als mensen regelmatig persoonlijk worden begeleid. Een coach kan de meetgegevens vaak beter beoordelen, terwijl diens aanwezigheid ook motiverend werkt. Twee jaar geleden is al een dergelijk programma opgezet rond de warme ledlamp die lage rugpijn bestrijdt. De grote verzekeraar Allianz probeerde het systeem met coaches uit bij eigen werknemers met chronische rugklachten. Volgens Bernd Laudahn, marketing-directeur bij Philips Duitsland, is het ziekteverzuim onder deze groep bijna gehalveerd. Allianz gaat dit programma nu ook aan andere bedrijven aanbieden. BMW en Shell behoren tot de klanten. Het is de bedoeling dat in een later stadium ook consumenten die de medische smartwatch gebruiken, een abonnement op coaching kunnen nemen. Het horloge is met name bedoeld voor bestrijding van hart- en vaatziekten en ademhalingsproblemen. Ook kun je diabetes voorkomen door een betere leefwijze. Het succes van sommige huishoudelijke apparatuur vloeit eveneens voort uit de behoefte gezonder te leven. Vooral in China zijn de luchtreinigers niet aan te slepen. Ook blenders, slimme sapcentrifuges en vetarme friteuses verkopen goed. Veel groei komt voort uit innovatie, stelt marktonderzoeker Udo Jansen van GfK. Connectiviteit is het toverwoord. Steeds meer personenweegschalen, koffieapparaten, koelkasten, wasmachines, elektrische tandenborstels en weegschalen worden aan internet gekoppeld. Wereldwijd neemt tot 2030 het aantal alleenstaanden met meer dan 40 procent toe. De op afstand bedienbare robotstofzuiger is een voorbeeld van een categorie apparaten die bij uitstek geschikt voor eenpersoonshuishoudens zijn. Hetzelfde geldt voor multicookers waar je niet steeds bij hoeft te zijn. Connectiviteit wordt niet langer als een luxe, maar als een noodzaak gezien. Wel zijn er grote verschillen in de belangstelling voor innovatieve apparaten die in het slimme huis passen. De Chinezen en Koreanen lopen voorop. Ze trekken graag hun portemonnee voor bijvoorbeeld wasmachines die zichzelf met waspoeder doseren. Daarentegen blijven de Duitsers enigszins beetje achter terwijl de Japanners achteraan bungelen. GfK verwacht dat wereldwijd het slimme huis vrij snel gemeengoed wordt omdat het prijsverschil met conventionele apparatuur snel kleiner wordt.

0 Reacties op: Onder controle

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.