Phishing schaadt ook winkeliers

Door: De Telegraaf | 12 januari 2012 07:01

Algemeen

Niet alleen consumenten, ook winkeliers worden geraakt door de vloedgolf aan valse e-mails die dagelijks worden verstuurd.

Met nauwelijks van echt te onderscheiden e-mails uit naam van allerlei winkelketens proberen criminelen nietsvermoedende ontvangers adresgegevens, rekeningnummers en pincodes te ontfutselen.

Imago

Volgens Bert van Steeg en Tom Ponjee van Detailhandel Nederland is dit phishing heel vervelend voor consumenten. Maar ook vrijwel alle meubel-, supermarkt- of elektronicaketens zoals Ikea, Albert Heijn, Kruidvat en Mediamarkt lijden schade doordat hun beeldmerk stelselmatig wordt misbruikt, zegt Van Steeg.

Klik hier voor het DFT Dossier over internetfraude

„Hun imago, dat ze zorgvuldig hebben opgebouwd, wordt hierdoor direct of indirect geraakt", zegt Van Steeg. „En legitieme mails die zij zélf naar hun klanten sturen, gaan op den duur effect missen. De consument moet erop kunnen vertrouwen dat deze mails van hun komen en níet van bendes."

Agressie

Op de winkelvloer zelf leiden de mails tot ergernis en soms agressie. „Dagelijks komen mensen te goeder trouw een 'gewonnen' prijs afhalen of winkeltegoed verzilveren. Dat leidt tot teleurstelling en heel vaak tot vervelende discussies in bijzijn van andere klanten. Dit kost winkeliers onnodig veel tijd en het schaadt ook het vertrouwen in hun. Winkeliers zitten hier bepaald niet op te wachten."

De ketens pogen zelf de afzenders te achterhalen en juridisch aan te schrijven, zegt Ponjee. „Consumenten moeten oplettend zijn, maar hier is echt meer hulp van de politie en Autoriteit Consument en Markt bij nodig. Anders blijft het dweilen met de kraan open."

0 Reactie(s) op: Phishing schaadt ook winkeliers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.