Poort tot cultuur

Door: De Telegraaf | 30 maart 2012 11:03

Algemeen

Luuc Elzinga (38) investeerde in veelbelovende startups toen hij werd gegrepen door een pitch. Christiaan Solcer en Kasper Middelkoop spraken zo enthousiast over hun dienst Tiqets dat Elzinga mee wilde doen. „Investeren is leuk, maar je staat wel altijd aan de zijlijn."

Tiqets wil mensen die op reis gaan eenvoudiger toegang geven tot evenementen, musea en attracties. Het eerste idee was om mensen die een reis boekten direct de mogelijkheid te bieden er kaartjes bij te kopen. Niet alleen Elzinga wilde meedoen, ook de reiswereld hapte toe. Hotelketens, vliegtuigmaatschappijen en reisbureaus gingen met het jonge bedrijf in zee. Het leek een vliegende start, maar schijn bedriegt. „Mensen klikten veel te weinig op de aanbiedingen die tijdens het boeken in beeld verschenen", vertelt Elzinga. „Blijkbaar besluiten mensen pas op het laatste moment wat ze op reis willen doen." Na een jaar besloten de ondernemers het over een andere boeg te gooien. „Toeristen weten vaak niet dat ze online kaartjes kunnen kopen, welke attracties beschikbaar zijn en welke sites betrouwbaar. Ze staan daardoor vaak uren in de rij om bijvoorbeeld de Sagrada Familia te bezoeken." Tiqets streeft naar samenwerking met alle musea en attracties in de grote steden. Toeristen die via het platform kaartjes kopen, krijgen het bewijs toegemaild. Uitprinten is niet nodig, tonen op de smartphone is voldoende. De prijzen van de kaartjes zijn meestal gelijk aan de reguliere prijzen. Tiqets ontvangt een commissie per verkocht toegangsbewijs. „Hotels gebruiken Tiqets ook als extra dienstverlening", vertelt Elzinga. „Bij de receptie bestellen ze de kaartjes die vervolgens in de taal van de gast naar zijn smartphone wordt verstuurd." Het vernieuwde platform begon in Amsterdam, gevolgd door Barcelona, Parijs en Rome. Onlangs ontving de startup $4 miljoen groeigeld. Hiermee wil het voor het zomerseizoen uitbreiden naar veertien nieuwe steden, waaronder New York, Dubai en Berlijn. Het nieuwe model lijkt aan te slaan en Elzinga zit vol toekomstplannen. Die houdt hij voorlopig nog geheim. „We zijn steden aan het digitaliseren, fantaseer zelf maar wat je daar mee kunt doen."