Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Review: Denon DRA-100

Door: De Telegraaf | 11 maart 2012 15:00

None

Vroeger was het zo simpel. Je zette een stereo op, prikte alles in elkaar en speelde een plaatje of cd . Tegenwoordig moeten systemen niet alleen deze 'ouderwetse' afspeelmogelijkheden ondersteunen, ook moeten nieuwerwetse fratsen mogelijk zijn als spelen via Bluetooth, WiFi, streamen vanaf het internet en meer. Denon heeft met zijn DRA-100 netwerkversterker naar eigen zeggen een echte alleskunner in huis. Eens zien of dat ook lekker klinkt.

Installatie

De DRA-100 is een klein kastje dat je makkelijk ergens in een kast of op een boekenplank kwijt kan. De voorkant is vrij simpel, met een oled-schermpje, terwijl je op de achterzijde talloze in- en uitgangen voor allerlei soorten audioapparaten kunt vinden. Er zijn twee optische geluidsingangen en er zijn twee analoge ingangen aanwezig. Ruimte zat dus voor platenspelers, cd-spelers en andere audioapparatuur. Het enige dat eigenlijk mist, is een HDMI-ingang en -uitgang, waardoor hij dus niet erg geschikt is voor het opzetten van een thuisbioscoopsysteem.

Uiteraard kun je aan de achterkant ook speakerkabels aansluiten, of speakers via tulpstekkers in het apparaat prikken. Ook gebruik van een subwoofer behoort tot de mogelijkheden en is het mogelijk het apparaat op het thuisnetwerk aan te sluiten via een ethernetkabel. Aan de voorkant is overigens nog een aparte hoofdtelefooningang.

Het verbinden van de DRA-100 met het draadloze thuisnetwerk gaat eenvoudig middels het WPS-protocol. Je drukt op de WPS-knop op de versterker, vervolgens op die van de router en een verbinding wordt automatisch gemaakt. Uiteraard biedt een kabel een stabielere verbinding, maar in veel huishoudens is dat uiteraard niet meteen een optie.

Gebruik

Laten we beginnen bij het simpelste: het afspelen van een plaat of cd gaat eenvoudig. Je zet de versterker en het apparaat in kwestie aan, zorgt dat de juiste ingang is geselecteerd en je drukt op play. Dat selecteren van de uitgang kan overigens op meerdere manieren: er is een bijgeleverde afstandsbediening die prima werkt, maar je kunt ook de bijbehorende app van Denon gebruiken.

De app kan echter veel meer en ontsluit echt de mogelijkheden van de DRA-100. Zo kun je ten eerste eenvoudig muziek die op de telefoon of tablet in kwestie staat, via het eigen netwerk naar de DRA-100 streamen. Ook is het mogelijk om muziek vanaf een pc, thuisserver of NAS af te spelen. De aansturing hiervan gebeurt op vrijwel dezelfde manier. Hierbij dient vermeldt te worden dat het apparaat vrijwel elk bekend muziekformaat aankan: van MP3, WMA en AAC tot hoge resolutieformaten als WAV en FLAC.

Wil je liever muziek luisteren via een streaming dienst, dan is het zaak om de Bluetooth- of airplay-functie van de versterker aan te spreken. Die gaat dus niet direct via de Denon-app. Dat is in bepaalde specifieke gevallen jammer - het is altijd fijn om de mogelijkheid te hebben afspeellijsten te maken met nummers uit verschillende bronnen - maar het zal de meeste mensen niet echt steken.

Er zijn dus talloze opties om muziek uit het apparaat te krijgen en geen van allen is bepaald moeilijk in gebruik te noemen.

Geluid

Dan het belangrijkste: klinkt het goed? Natuurlijk ligt dat deels aan de speakers die op de versterker aansluit, maar mits dat goed zit, biedt de DRA-100 heerlijk geluid. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik het geluid op de standaardinstellingen een beetje 'plat' vond klinken. Gelukkig kun je via de app ontzettend veel elementen zelf instellen en met een beetje experimenteren kreeg ik er binnen no-time heerlijk warm geluid uit. Overigens verdient het de aanbeveling om vooral muziek af te spelen van hoge kwaliteit bronbestanden. MP3'tjes die brak gecomprimeerd zijn, zullen via deze versterker niet ineens geweldig klinken. FLAC-bestanden daarentegen (wederom: mits goed gecomprimeerd) klinken heerlijk.

De DRA-100 zelf biedt een volledig digitale 2x 70 Watt-versterker en AL32-processing, oftewel geluidsverwerking die Denon eerder al in zijn premium versterkers verwerkte. De complete lijst met specificaties is hier te lezen.

Prijs en conclusie

De DRA-100 is een krachtige alleskunner op audiogebied. Het is niet geschikt voor thuisbioscopen, maar dat is dan ook wel de enige uitzondering. Zoek je een krachtige en kwalitatief sterke versterker waarmee je jouw complete muziekcollectie kunt afspelen - analoog of digitaal - dan is deze van Denon een goede keuze. De prijs van €999 is weliswaar pittig, maar het is een gelijk wel een complete oplossing.