Review: LG G5

Door: De Telegraaf | 21 april 2012 15:04

Hoewel het bedrijf de afgelopen jaren aan marktaandeel heeft moeten inleveren aan de nieuwere Chinese smartphonemakers, heeft LG een aantal erg sterke toestellen gelanceerd. De G5 is het nieuwste 'vlaggenschip', waarmee het de harten van Android-liefhebbers probeert te veroveren. Het apparaat heeft dan ook een unieke gimmick...

Hardware

Het design van de G5 is sober te noemen. Het apparaat heeft een metalen omhulsel met de, voor LG-begrippen inmiddels standaard, standbyknop aan de achterzijde. Onder deze knop zit ook de vingerafdrukscanner waarmee het toestel  te ontsluiten is. Daarboven bevinden zich niet één, maar twee camera's. De ene is een 16 megapixel camera met een 'normale' lens, terwijl die ernaast een 8 megapixel camera is met een groothoeklens. In de camera-app is te switchen tussen de twee modi. Het moet gezegd worden: de groothoeklens komt best vaak van pas, vooral als je ergens binnen bent en vanuit een hoek een totaalplaatje van de kamer wil maken.

Het scherm is heerlijk helder en scherp, dankzij de resolutie van 1440 bij 2560 pixels. Verder bevat het toestel een krachtige Snapdragon 820-processor met 4GB aan werkgeheugen en 32GB aan opslaggeheugen, dat uit te breiden is met een microSD-kaartje. Het apparaat presteert bijzonder goed. Apps laden snel in en zelfs grafisch zware games zijn geen enkel probleem voor de telefoon. De complete lijst met specificaties is hier te vinden.

Software

De G5 wordt standaard geleverd met besturingssysteem Android 6.0. Zoals alle fabrikanten heeft ook LG een eigen variant van de software gemaakt, met als grootste verschil dat er geen apart app-scherm is naast de thuisschermen. Persoonlijk vind ik dat niet een geweldige designkeuze: ik vind het juist handig dat alle apps samengepakt zitten en dat ik de thuisschermen zelf kan inrichten met apps en widgets. Maar goed, uit de Play Store is eenvoudig een andere zogeheten launcher te downloaden, waarmee dit geen probleem meer is. En dan kun je de apps van LG zelf - zoals een vriendenmanager of een eigen muziekapp - lekker in een mapje gooien en je eigen favoriete applicaties gebruiken.

Uniek

Het unieke van de G5 is dat de onderkant losgekoppeld kan worden. Hiervoor hoeft simpelweg op een speciaal knopje gedrukt te worden, waarna bodem inclusief batterij los komt. Hierdoor is dit een uitstekend toestel voor de reiziger die onderweg een extra accu mee wil nemen. Maar in de ontstane opening kan ook een accessoire (of 'Friend', zoals LG ze op zijn Koreaans noemt) geschoven worden. Het bedrijf komt met een cameragrip met ingebouwde knoppen, zodat - in theorie - betere foto's genomen kunnen worden en een zogeheten DAC. Dat staat voor digital-to-analogue converter, wat de geluidskwaliteit ten goede komt.

Een zeer sympathiek idee. Helaas waren de Friends nog niet beschikbaar voor review en een echt oordeel over het nut kan ik dus nog niet vellen. Wel moet ik zeggen dat het jammer is dat er nog maar twee concrete accessores zijn. Iets als een gamecontroller zou toch wel een inkoppertje zijn! Maar dat kan natuurlijk altijd nog in de toekomst.

De LG G5 (€699) is met recht een toptoestel te noemen. Het apparaat is snel, het scherm mooi, de camera is goed en de groothoeklens is een fijne extra. De verwijderbare batterij maakt het toestel voor een bepaalde groep mensen al een must-buy, maar ook voor de rest hoeft LG zich niet te schamen. Alleen jammer van die eigen Android-versie die toch teveel aan het origineel verandert. Desalniettemin een prima toestel om het een paar jaar mee uit te houden.