Review: Lumia 950 XL

Door: De Telegraaf | 15 januari 2012 16:00

Microsoft is sinds de lancering van Windows Mobile in 2000 actief op de mobiele markt. Van een succesformule is al jaren geen sprake meer. Met Windows 10 op pc en mobiel hoopt het bedrijf de ommezwaai te kunnen maken. Gaat dat lukken?

Op dit moment zijn er drie toestellen op de markt die op Windows 10 draaien: de Lumia 550, de Lumia 950 en de Lumia 950 XL. Wij hebben het laatste model bekeken.

Uiterlijk

De Lumia 950 XL heeft een 5,7 inch scherm en is dus flink van formaat. Bovendien is het toestel 8,2 mm dik. Je hebt dus echt wat in je handen. Opvallend detail is dat je de achterkant kunt verwijderen. Dat zie je de laatste tijd niet veel meer. Voordeel hiervan is dat je de batterij kunt vervangen. Bovendien zijn er extra achterkantjes verkrijgbaar in allerlei kleuren en patronen waardoor je het toestel kunt personaliseren. Verder valt aan de achterkant de grote ronde lens op. Microsoft benadrukt daarmee dat het fotografie serieus neemt. Dat blijkt ook uit de speciale cameraknop aan de zijkant van het toestel waarmee je de camera direct oproept als het toestel zich in slaapstand bevindt. Een stukje boven de cameraknop bevinden zich nog drie knoppen. Vreemd is de keuze om de aan/uitknop tussen de volumeknoppen te plaatsen, waardoor je als je snel het geluid zachter wilt zetten de kans loopt het toestel uit te zetten. Onderaan het toestel zit de usb-c-aansluiting. Voordeel van deze nieuwe standaard is dat de stekker en poort symmetrisch zijn waardoor je de stekker niet verkeerd om in de poort kan plaatsen. Een minpunt kan zijn dat kabels met microUSB niet aangesloten kunnen worden op het toestel. De nieuwe standaard zorgt er wel voor dat opladen sneller gaat. Ook kan de poort gebruikt worden voor dataoverdracht zoals video.

Innerlijk

Dat opladen snel gaat komt goed uit, want de accu van 3340mAh houdt het met moeite een werkdag vol. Boosdoeners lijken het Windows 10 systeem en het overigens superheldere 5,7 inch scherm met een resolutie van 2560 x 1440 en een pixeldichtheid van 518 ppi. Het toestel draait op een 2GHz Qualcomm Snapdragon 810 processor met acht kernen. Het heeft 3GB werkgeheugen en 32GB opslaggeheugen dat uitgebreid kan worden via MicroSD.

Camera

Aan de achterzijde bevindt zich een 20 megapixel camera en aan de voorzijde een 5 megapixel exemplaar. Foto's zijn van goede kwaliteit. De kleuren zijn redelijk natuurgetrouw en de detaillering is prima. Net als eerdere Lumia-toestellen beschikt de camera app over de optie Living Images. Deze optie, die standaard aanstaat, houdt in dat de camera in feite een video maakt. De foto is een kort fragment en dat geeft het effect dat de foto beweegt. Apple biedt deze optie sinds kort ook aan onder de naam Live Photo's. Met de camera is het ook mogelijk video in 4k-resolutie op te nemen met maximaal 30fps, in full hd is dit 60 fps. De uitgebreide specificaties zijn hier te vinden

Continuum

Eén van de meest bijzondere features van Windows 10 is Continuum. Deze optie zorgt ervoor dat het mobiele apparaat met dezelfde programma's overweg kan als een Windows 10 pc. In combinatie met het Microsoft Display Dock kun je de Lumia 950 XL aansluiten op een beeldscherm waarna applicaties als Word, Excel of Outlook op het volledige scherm weergegeven kunnen worden. Alleen nog even een draadloos toetsenbord aan je telefoon koppelen en het lijkt alsof je achter een 'echte' pc zit. Continuum klinkt heel handig, maar de praktijk valt tegen. Slechts een handjevol apps van Microsoft zelf kan met Continuum overweg. Bovendien vraag ik me af wanneer je de functie gaat gebruiken. Zakelijke gebruikers hebben naast hun smartphone op zijn minst een tablet bij zich, maar veelal gaan ze niet zonder laptop op stap.

Windows Hello

Een andere leuke gimmick is Windows Hello. De Lumia 950 XL heeft een ingebouwde irisscanner waardoor het toestel te ontgrendelen is via gezichtsherkenning. Dit werkte bij mij heel soepel zolang ik mijn lenzen droeg. Met bril op ging het af en toe mis. Vingerafdruktechnologie weigert echter vaker dienst, vooral als je vingers een beetje nat zijn.

Windows 10

Windows 10 is gebouwd om op de mobiel dezelfde ervaring te bieden als op de computer. Dankzij het framework Universal Apps for Windows hoeven ontwikkelaars slechts één app te maken voor zowel smartphone, desktop als Xbox One. Microsoft hoopt hierdoor dat het aantal apps voor Windows 10 stijgt, maar vooralsnog is hier weinig van te merken. De kloof met Android en iOS blijft zeer groot. Het gebrek aan nieuwe apps blijft het grootste probleem van Microsoft. Er verschijnen steeds meer apparaten en diensten die via een app te bedienen zijn en veel hebben alleen een app voor iOS en Android. Op wat kinderziektes na, is op het systeem verder weinig aan te merken. Net als Windows Phone werkt het systeem heel intuïtief. De tegels zijn gebleven, wel is het nu mogelijk om de transparantie ervan aan te passen zodat de achtergrond goed of juist slecht zichtbaar wordt. Met Windows 10 introduceert Microsoft ook een nieuwe browser. De Edge browser werkt prima en biedt de mogelijkheid om favorieten en leeslijst van mobiele apparaten en pc te synchroniseren. Wel opmerkelijk is de keuze van Microsoft om de adresregel onderin te plaatsen, terwijl dat in vrijwel alle andere browsers juist bovenin het scherm staat. Ook de muziekdienst is nieuw. Groove Music biedt voor €10 per maand de mogelijkheid onbeperkt muziek streamen. Daarnaast is het via de app mogelijk muziek vanaf de pc te kopiëren, muziek toe te voegen aan One Drive en Muziek te kopen in de Music Store. Om de muziek af te spelen moeten de muziekbestanden die nu bij Mijn Bestanden staan in een speciale muziekmap gezet worden. Op het toestel zelf lukt het niet om de mp3'tjes naar de muziekmap in OneDrive te verplaatsen. Op de computer is het wel heel eenvoudig om de bestanden naar de muziekmap te slepen en zie ik ze direct terug in de juiste map op mijn mobiel en kan ik ze afspelen. Niet alleen bij de muziekdienst gaat het af en toe mis. Hoewel Windows 10 prima mogelijkheden biedt, lijkt het systeem nog niet helemaal goed getest. Er zitten nog wat vreemde fouten in, zo stoppen apps er soms zomaar mee. Microsoft voorziet het systeem met regelmaat van updates waardoor het wel de verwachting is dat het in de loop van de tijd stabieler wordt.

Prijs en vergelijkbare toestellen

Aan de Lumia 950 XL hangt een prijskaartje van €699. Voor €100 minder is het kleinere broertje de Lumia 950 verkrijgbaar. Dit toestel met een 5,2 inch scherm heeft nagenoeg dezelfde specificaties. Een stuk voordeliger is de Lumia 550 (€129). Ook dit toestel, dat een 4,7 inch scherm heeft, draait op Windows 10. Je krijgt waar voor je geld. Het scherm is prima en met de 5 megapixel camera zijn prima plaatjes te schieten. Wel is het toestel wat traag en het app-aanbod blijft beperkt. Gebruikers die graag de nieuwste apps uitproberen, kunnen beter kiezen voor Android (Huawei Nexus 6P, 32GB, vanaf €649/Samsung Galaxy S6 edge 32GB, vanaf €600) of iOS (iPhone 6 16GB, vanaf €749/iPhone 6S Plus 16GB, vanaf €859).

Op de hardware van de Lumia 950 XL valt weinig aan te merken. Het scherm is van uitstekende kwaliteit, net als de camera. Ook de irisscanner is een leuke extra. Dat geldt in mijn ogen niet voor Continuum. Leuk dat je je mobiele telefoon in kan zetten als pc, maar wie gaat dat doen? Het grootste probleem blijft echter het besturingssysteem. Op wat kinderziektes na werkt Windows 10 prima, maar om de telefoons tot een succes te maken is het van het grootste belang om ontwikkelaars zo ver te krijgen om ook massaal apps te maken voor Windows Mobile. Ik zie dat helaas niet zomaar gebeuren.