Review Mio Cyclo 200

Door: De Telegraaf | 02 oktober 2012 17:10

Algemeen

In de auto is navigatieapparatuur niet meer weg te denken en ook op de fiets kom je het steeds vaker tegen. Naast wielrenners en mountainbikers die de apparaatjes gebruiken om snelheid, hartslag en trapfrequentie te meten, zijn er ook steeds meer recreatieve fietsers die op pad gaan met navigatie. Met name voor deze laatste groep komt Mio met een instapmodel: de Cyclo 200.

Design De Cyclo 200 ziet er op het eerste gezicht uit als een nogal lompe mobiele telefoon. Het apparaat heeft een 3,5 inch groot aanraakscherm met daaronder een grote knop. Verder is het met bijna 2 cm vrij dik. De lengte bedraagt 11,5 cm. Aan de achterzijde zit een uitstulping waarmee het apparaat aan de fietshouder bevestigd kan worden. De fietshouder wordt bijgeleverd en bestaat uit een plastic ring die met twee tie-wraps aan het stuur bevestigd dient te worden. Aan de onderzijde van het apparaat bevinden zich een microSD- en microUSB-poort. Installatie en bediening Voor je een fietstocht kan gaan maken met de Cyclo 200 moet je de fietshouder aan het stuur monteren. Dit gebeurt door middel van twee tie-wraps, dus zelfs de grootste kluskluns kan dat klaren. Vervolgens is het een kwestie van de opgeladen Cyclo in de houder te plaatsen. De OpenStreetMaps van West-Europa zijn standaard op het apparaat geïnstalleerd. De Cyclo 200 is een instapmodel en het is dan ook niet mogelijk om er aanvullende sensoren op aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld een hartslagmeter. Duurdere modellen bieden deze optie wel. De bediening is heel intuïtief. Op het hoofdscherm staan zes knoppen: Dashboard, Navigeren, Geschiedenis, Surprise Me, Instellingen en Tracks. Voor je van start gaat kun je in de instellingen aangeven op wat voor fiets je rijdt: stadsfiets, mountainbike of racefiets. Ook de optie Rennen staat erbij, maar het lijkt me niet dat hardlopers de Cyclo gaan gebruiken. Daarvoor is het apparaat te lomp. Naast soort en gewicht van de fiets kan ook geboortedatum, geslacht en gewicht van gebruiker worden ingevoerd. Deze gegevens worden gebruikt voor het berekenen van het aantal gebruikte calorieën die op het dashboard worden getoond. Ook afstand en snelheid kun je hier aflezen. In het Instellingenmenu staat ook de optie Waar ben ik. Een druk op deze knop toont direct je positie met daarbij het adres en breedte- en lengtegraad. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je je positie moet doorgeven aan hulpdiensten. Gebruikers die van A naar B willen kunnen via de knop Navigeren een adres of Point of Interest aangeven, zoals een fietsenwinkel (handig bij pech), restaurant, geldautomaat of toeristische attractie. Het is ook mogelijk het apparaat zelf een route te laten uitstippelen via de Surprise Me-functie. Dit is praktisch voor mensen die een recreatief tochtje willen maken maar niet goed weten waarheen. Je kunt van te voren aangeven hoelang je wilt fietsen qua tijd of aantal kilometer. Via de bijbehorende desktopapplicatie is het ook mogelijk zelf routes in te voeren. Onderweg Het instellen van een route en het bevestigen van de Cyclo in de houder is een fluitje van een cent. Zodra je begint te fietsen, detecteert het apparaat beweging. Het vraagt dan of je een opname wilt starten. Als je dit wilt kun je gemaakte ritten achteraf terugkijken in de geschiedenis, inclusief snelheid, verbrande calorieën en hoogtestijgingen. Ook is het mogelijk de Cyclo aan de computer te verbinden en de gegevens over te zetten naar de desktopapplicatie. Tijdens het fietsen verschijnt het dashboard in beeld. De route verschijnt alleen vlak voor er een aanwijzing komt, bijvoorbeeld dat je rechtsaf moet slaan. Ga je per ongeluk te vroeg rechtsaf dat begint het apparaat te piepen. De piepjes zijn vrij hard en nogal irritant. Jammer dat je ze niet uit kunt schakelen. De route die het apparaat aangeeft is namelijk niet altijd de snelste, zo heb ik meermalen ondervonden tijdens mijn fietsritten door Amsterdam. Wanneer je dan bewust afwijkt van de route, blijven de piepjes komen. De niet echt solide bevestiging is een ander minpuntje van het apparaat. Tijdens de testperiode is het apparaat tot drie keer toe uit de houder gevallen. Twee keer nadat ik nogal hard moest remmen en één keer nadat ik over een drempel reed. Ik kon wel meteen testen of het apparaat tegen een stootje kan. En dat is zeker het geval, al liep het scherm tijdens de laatste valpartij wel een barst op. Maar verder werkt alles nog prima. Zelfs een regenbui heeft hij met barst overleefd. Volgens de fabrikant heeft de Cyclo 200 een accuduur van 10 uur, maar dat is in de praktijk iets minder. Prijs en alternatieven De Mio Cyclo 200 heeft een adviesprijs van €180. In dezelfde prijscategorie zijn er een aantal alternatieven zoals de Teasi One 2 (€155) en Garmin Edge Touring (vanaf €195). Fietsers die ook hun hartslag en cadans willen meten zijn aangewezen op duurdere alternatieven zoals de Mio Cyclo 505 (vanaf €330) en Garmin Edge 520 (€300) Conclusie De Mio Cyclo 200 beschikt over alle functies die je van een basis fietsnavigatie mag verwachten. Het invoeren van adressen en het volgen van de routes gaat prima. Wel kom je er, als je op bekend terrein fietst, achter dat niet altijd de snelste route wordt gekozen. Wanneer het apparaat gebruikt wordt voor recreatieve doeleinden is dat niet erg, maar een fietskoerier zal er minder blij mee zijn. Verder doet Mio er verstandig aan gebruikers de mogelijkheid te geven om de irritante piepjes te dempen. Het grootste probleem voor mij is echter de belabberde fietshouder.