Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Review: Super Mario Maker (Wii U)

Door: De Telegraaf | 04 september 2012 15:41

None
Algemeen

Welke gamer heeft nog nooit een Super Mario-game gespeeld? Precies, geen enkele. En wie heeft tijdens het spelen weleens een goed idee gehad voor een level? Juist, bijna iedereen. Nu is er dan Super Mario Maker, waarmee je eindelijk je eigen ideeën in de praktijk kunt brengen.

Super Mario Maker is niet zozeer een game, als wel een set gereedschappen waarmee je levels kunt maken in de stijlen van verschillende Mario-spellen. Om precies te zijn die van Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. Fans van Super Mario Bros. 2 zullen dus nog moeten wachten, wellicht op een vervolg op een downloadbare uitbreiding.

Maken

Het in elkaar zetten van een level is extreem eenvoudig. Het mooie is dat de hele spelwereld opgebouwd is uit blokken. Bovenin beeld zie je een balk met daarin een aantal elementen die je zo naar de spelwereld kunt slepen, waarna ze in het level zitten. Je begint dus meestal eerst met het aanleggen van een vloer. Vervolgens plaats je her en der wat platformen, blokken met muntjes of powerups, een pijp of twee en uiteraard zorg je dat er vijanden rondlopen.

Je hebt de keuze uit de meest belangrijke elementen uit de eerder genoemde games. Dat levert soms rare situaties op, want je kunt bijvoorbeeld een tovenaar uit deel drie ook in een level plaatsen die in de stijl is van Super Mario Bros. 1. Puristen zullen daar misschien een probleem mee hebben, ik vond het wel grappig.

Wachten

Als je de game voor het eerst opstart, heb je enkel de beschikking over de eerste visuele stijl en slechts een klein aantal spelelementen die je kunt plaatsen. Het idee is dat je hierdoor niet overrompeld raakt door alle mogelijkheden en dat was inderdaad geen gek plan van Nintendo. Doordat je een vrij gelimiteerd pallet hebt, zul je creatief moeten zijn bij het maken van je eerste levels.

Per dag dat je speelt, worden nieuwe elementen ontsloten. Dat kunnen nieuwe visuele stijlen zijn, maar ook de mogelijkheid om een onderwaterwereld of een luchtshiplevel te maken, komen op deze manier beschikbaar. In totaal moet je negen dagen spelen om alle opties vrij te krijgen. Dat vond ik toch een beetje lang. Na vijf dagen had ik wel het idee dat ik de beginselen van het levels maken door had, dus dat ik nog vier dagen moest wachten voor alles beschikbaar was, kon ik niet zo waarderen. Maar goed, dat doe je uiteindelijk één keer en dan is alles constant te gebruiken.

Leuk

Tot zover heb ik vooral de feiten besproken, maar wat niet onvermeld mag blijven, is dat Nintendo het ontzettend leuk heeft gemaakt om levels te maken. Ten eerste is Mario Maker enorm simpel en intuïtief in gebruik. Je sleept een vijand in het level, je gooit er een paddestoel op om hem groter te maken, je sleept hem vervolgens in een pijp zodat hij tijdens het spelen uit die pijp komt... Als je gewoon simpel redeneert, heb je heel snel door wat er allemaal mogelijk is.

Online

Gemaakte levels kun je uploaden naar een soort van sociaal netwerk. Hier kunnen andere spelers hem downloaden en kunnen ze recensies achterlaten in de vorm van sterren. Het is mogelijk om andere gebruikers te volgen, waardoor je meteen ziet als jouw favoriete Mario-maker weer wat nieuws heeft gemaakt.

Dit online gedeelte werkt bijzonder goed, vooral omdat de levels niet enorm groot zijn. Je springt dan ook zo vanaf het online menu in een niveau zonder lange downloadtijden.

Conclusie

Super Mario Maker is een juweeltje. Er zijn geen level editors geweest die het zo leuk maken om zelf je eigen content in elkaar te zetten. Het is simpel in gebruik, leuk om mee te werken en je hebt een schier oneindige bron van interessante Mario-levels om te spelen. Must-have voor iedereen die een Wii U thuis heeft staan. 

Deze game is getest op de Wii U.

0 Reacties op: Review: Super Mario Maker (Wii U)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.