Rhapsody gaat overal Napster heten

Door: De Telegraaf | 16 juni 2012 09:06

Algemeen

Muziekdienst Rhapsody neemt afscheid van zijn merknaam. Het Amerikaanse bedrijf wordt in de zomer omgedoopt in Napster, het andere merk van Rhapsody. In Nederland - en 32 andere landen - opereerde Rhapsody al een tijdje onder de naam Napster.

Dat Rhapsody nu ook in Amerika de naam Napster gaat voeren, is opmerkelijk. In de States roept de naam Napster nog altijd woedende reacties op bij mensen uit de muziekindustrie. Voor velen staat het logo van de kat met koptelefoon nog altijd symbool voor internetpiraterij. Napster startte in 1999 als p2p-dienst. Mensen van over de hele wereld konden voor het eerst op eenvoudige wijze muziek met elkaar delen. Dat rechthebbenden er geen cent aan verdienden, maakte Napster-oprichters John en Shawn Fanning en Sean Parker aanvankelijk niets uit. Pas nadat het drietal een aantal rechtszaken aan de broek kreeg, waaronder de befaamde claim van Metallica, bonden ze in. Ondanks alle juridische problemen wist Napster het hoofd boven water te houden. Na een aantal keer door andere bedrijven te zijn overgenomen en weer te zijn verkocht kwam Napster in 2011 in handen van Rhapsody. Aanvankelijk deden de Amerikanen niet zoveel met de merknaam, maar vanaf komende zomer is het dus de enige naam waaronder Rhapsody nog opereert. Als Napster gaat de muziekdienst het opnemen tegen onder meer Spotify, Apple Music en Google Play Music.