'Smartphone binnen 5 jaar verdwenen'

De opkomst van de kunstmatige intelligentie betekent de ondergang van de smartphone. Althans, dat is de overtuiging van veel consumenten.

De helft van alle smartphonegebruikers verwacht dat de smartphone binnen vijf jaar uit beeld is omdat deze niet meer nodig is voor interactie met objecten. Dat blijkt uit het jaarlijkse ConsumerLab-trendrapport van Ericsson. Hierin worden de belangrijkste trends voor 2016 beschreven. Consumenten zeggen veel te verwachten an het zogenoemde Lifestyle Network Effect. Wereldwijd neemt al één op de drie consumenten deel aan verschillende vormen van de deeleconomie. Vier op de vijf profiteren van voordelen die ontstaan uit online-diensten naarmate meer mensen ze gebruiken. Forenzen hopen dat er gepersonaliseerde woon-werkverkeerdiensten beschikbaar komen zodat ze hun tijd nuttig kunnen besteden. Ook willen veel consumenten virtuele technologie voor dagelijkse activiteiten zoals videobellen en willen ze zelf hun eten kunnen printen. Als het aan de panelleden ligt krijgen huizen oren en ogen. 55 Procent van de smartphone-gebruikers denkt dat bakstenen voor het bouwen van huizen binnen vijf jaar voorzien zullen zijn van sensoren die schimmel, lekkage en elektriciteitsproblemen kunnen monitoren. Het menselijk lichaam krijgt interne sensoren die het welzijn in ons lichaam meten, zodat ook wearables tot het verleden gaan behoren. Een aantal van deze trends lijkt misschien nog toekomstmuziek, maar de interesse van consumenten in nieuwe technologieën en slimme netwerken wordt steeds groter. Daardoor kunnen nieuwe producten ontstaan die een evolutie in de hele industrie teweeg zullen brengen, zegt Rob Wolters, Algemeen Directeur Ericsson Nederland. Voor het onderzoek zijn 1,1 miljard mensen ondervraagd in 24 landen en 46 miljoen smartphone-gebruikers in tien grote steden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten