Snapchat $16 miljard waard, maar domperbelegger

Door: De Telegraaf | 07 maart 2012 15:51

Algemeen

Flitsmedium Snapchat krijgt $175 miljoen groeikapitaal van Fidelity Investments. De $16 miljard waardering die eruit volgt lijkt hoog. Maar Silicon Valley ziet hierin eerder afkoeling van het investeringsklimaat.

Hoewel het een nieuwe miljardenwaardering voor de berichtendienst betreft, wijkt die niet wezenlijk af van waarderingen die bij zijn vorige kapitaalronde in mei 2015 werden gemaakt. Net als toen wordt de mobiele chatdienst Snapchat op rond $16 miljard gewaardeerd, hoewel het concern geen winst maakt.

Op uitbreken

Het platform staat echter op uitbreken met een serie nieuwe diensten. Snapchat verwacht zelf veel van het uitwisselen van kleine betalingen onder vrienden, als alternatief voor banken. Het tekent de vertraging van de groei bij Snapchat, maar mogelijk ook voor de waardering van nieuwelingen als Uber en Dropbox, die eveneens uit de schoot van Silicon Valley voortkomen. Snapchat werd in 2011 opgericht, aanvankelijk als uitwisseling van berichten en foto's, die na enige tijd echter weer verdwijnen. Ontvangers kunnen een foto of video maximaal een tiental seconden bekijken voor die verdwijnt.

Vervolg WhatsApp

In korte tijd werd Snapchat razend populair onder met name jongeren. Rond 63% van alle gebruikers is jonger dan 35 jaar. Investeerders zagen er een vervolg op het WhatsApp-succes in. De chatdienst, die in totaal $1,4 miljard aan kapitaal heeft opgehaald, telt 200 miljoen gebruikers. Het groeit nog altijd. Dagelijks zouden acht miljard video's worden gedeeld, tegen zes miljard vorig jaar, aldus de Snapchat top begin maart. Elke seconde gaan er 8970 foto's rond. Volgens eigen cijfers van Snapchat zit 54% van alle gebruikers dagelijks te snappen.

Advertenties erbij

Snapchat werkt net zoals Facebook aan het begin nog zonder advertenties, maar kondigde half februari aan ook als advertentieplatform te willen dienen. Analisten zijn ondanks de duizelingwekkende getallen erg kritisch over mogelijke nieuwe verdiensten op dit platform. Naarmate Snapchat groeit, ontstaat voor adverteerders het probleem dat er steeds minder een specifieke doelgroep te vinden is.

Lees hier het laatste tech-nieuws

0 Reactie(s) op: Snapchat $16 miljard waard, maar domperbelegger

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.