Sollicitatiekiosk in winkelcentra

Door: De Telegraaf | 20 november 2012 09:11

Algemeen

StartMonday is de eerste Nederlandse partner van IBM Watson. De Amsterdamse start-up gaat middels de zelflerende technologie van Watson onder meer slimme sollicitatiekiosks maken. In supermarkten of winkelcentra verschijnen straks terminals waar werkzoekenden direct kunnen solliciteren voor een job als verkoper, vakkenvuller of cassière.

Via dit nieuwe systeem is het net alsof je met een vriend via de WhatsApp praat, zegt Ray Gibson, de Britse ceo van StartMonday. Het systeem is werkelijk in staat een natuurlijke conversatie aan te gaan met elke kandidaat. Zijn Amerikaanse collega Andrew Evans, die verantwoordelijk is voor de productontwikkeling van de Nederlandse start-up, vult aan: Wie werkt zoekt, hoeft niet langer een traditioneel sollicitatieformulier in te vullen waarbij je moet scrollen en typen. In de kiosk worden door de slimme computertechnologie vragen gesteld, die je zowel met een sms als met spraak kunt beantwoorden. Bovendien kunnen werkzoekenden de app koppelen aan hun professionele en sociale netwerken, waarna de Watsontechnologie alle data, maar ook het taalgebruik van de sollicitant razendsnel analyseert om te bepalen welke baan het best bij hem past en welke organisatie qua bedrijfscultuur de beste match biedt. StartMonday, dat Hema, RTL Nederland en Sundio Group tot zijn klanten mag rekenen, werd in 2014 in Berlijn opgericht. De onderneming verhuisde al snel naar Amsterdam, dankzij lobby van Neelie Kroes' initiatief Start-up Delta. Volgens Gibson wil zijn bedrijf leidend zijn in werkzoeken via de app en smartphone. Zo kan via hun app een sollicitatievideo van 15 seconden worden opgenomen die de klassieke motivatiebrief kan vervangen.