Techtrends: Opmars virtuele assistent

Door: De Telegraaf | 02 januari 2012 16:01

Algemeen

Technologie die elektronica onderling én mensen verbindt, gaat komend jaar in de versnelling. Het gezaghebbende marktonderzoeksbureau Gartner voorspelt grote ontwikkelsprongen. Met een Nederlandse noot.

Gartner meldt ieder jaar zijn Magic Quadrant, hét lijstje voor investeerders en technologiebeleggers. Bedrijven die daarin staan, zijn de startup-fase ontgroeid en volgen het dankzij hun technologische voorsprong het pad richting de Amazons en Googles van de sector.

Wie na zware weging volgens honderden eisen voor groei door Gartner in het magische kwadrant is geplakt, weet zich verzekerd van de aandacht van grotere investeerders.

Dat zijn ontwikkelingen die veel verder gaan dan de koelkasten en smartphone die met elkaar 'praten', wat consumenten in de praktijk nauwelijks voordelen biedt.

Hollands succes

Een uitzondering lijkt volgens de Gartnerlijst het Nederlandse MMIT, dat software voor bedrijven met grote groepen klanten ontwikkelt. Het behoort tot de veertien wereldwijd meest belovende bedrijven in slimme oplossingen voor 'klantrelatiebeheer'. Daarmee kunnen alle bij een bedrijf aangesloten leverancier in een oogopslag continu de veranderende wensen van klanten volgen.

 

Waar consumenten nu vaak rommelen om netwerken te laten aansluiten op apparaten, voorziet het Amerikaanse Gartner voor komend jaar een trendbreuk omdat breedbandproviders met zwaardere knooppunten die samenwerking soepel laten verlopen.

Belangrijkste trends

Maar de markt zoekt in de Gartner-voorspellingen ook naar de trends in technologie. De belangrijkste op een rij.

 

1. Nu koelkasten, auto's naast persoonlijke elektronica inmiddels zijn uitgerust met steeds krachtiger sensors, is volgens de marktvorser Gartner nu de slag aan bedrijven die deze eigen sensors in bezit van de particulier met elkaar laten communiceren. In 2020 gaat het om 25 miljard apparaten. De minst irritante, slimme samenwerking - zonder telkens om toestemming te vragen - wordt winnaar onder de technologiebedrijven.

 

2. De bedrijven die vervolgens met persoonlijke data en instellingen van de gebruiker gaan shoppen bij andere vrij verkrijgbare gegevens en diensten zijn spekkoper.

Komend jaren zal op persoonlijk niveau, via apps en de cloud, blijken wat de uitwerking van het marketingbegrip Internet of Things (IOT) interessant maakt voor een gewone consument. Virtuele assistenten doen hun intrede.

Denk aan apps die suggesties voor agendering en organisatie van werktaken doen. Amazon Echo komt bijvoorbeeld vrijwel wekelijks met vernieuwingen waar consumenten niets van merken. Bijvoorbeeld met steeds meer privétaken (agenda's matchen en leren plannen) op zich nemen.

Apps die ook weer met andere apps van familie of collega's overleggen. Zonder de hinderlijke inlogs en trage updates.

 

3.  3D-printen lijkt alweer over zijn hoogtepunt. Not. Vanwege de ontwerpproblemen en benodigde schaal neemt het echter niet de grote vlucht bij de particulier maar bij voorlopers onder bedrijven. De nieuwste generatie printers werkt al voor volgende modellen Tesla-auto's, energiecentrales en architectenbureaus. Een volgende generatie aan biologisch afbreekbaar productiemateriaal voor in de 3D-printer komt naar de markt.

 

4. Terwijl zelfstandig communiceren tussen apps en diensten versterkt wordt, zijn machines op de achtergrond bezig om met de enorme hoeveelheid apparaten en data zelfstandig patronen te herkennen en daarvan te leren. Zelf software programmeren. Niet oneindig herhalen, maar zichzelf verbeteren is volgens Gartner een cruciale stap die naar de markt komt. Voor consumenten betekent dit: op een complexer niveau moeten meedenken met de machines en software.

 

5. Niet voor niets strijden Apple, Alphabet/Ford, Uber, Amazon en Facebook om voorsprong in zelfrijdende auto's. De transportvorm - maar dan luxe met veel zit-/ligcomfort en goed verbonden apparatuur - zullen cruciaal worden, meent Gartner.

Tijdens de laatste 3D-autoshows in Londen bleek al dat de bekende Google-auto naast de nieuwe luxe zelfrijdende Mercedes niets meer dan een Trabantje is.

Hoewel Californië, thuisbasis van Silicon Valley-reuzen, al beperkingen aan zelfrijdende auto's heeft opgelegd voor zijn gewone openbare weg, verwacht Gartner dat ritten met zelfrijdende auto's komend jaar ook buiten de testbaan een vlucht nemen. In de Verenigde Arabische Emiraten bijvoorbeeld.

 

6. Terughacken die hackers. Vanwege de enorme schade van diefstal en weglekken van financiële data tot cash - de schattingen liggen tussen $450 tot $500 miljard per jaar - zal een nieuwe generatie software en bedrijven de beveiliging op een totaal andere manier gaan aanpakken. Bedrijven verenigen zich om terug te knokken.

Apps zullen zichzelf kunnen leren beveiligen, aldus Gartner. Intern zullen bedrijven in schillen hun beveiliging optrekken, veel meer uit voorzorg dan als reactie op een laatste hack.

 

7. Gezichtsherkenning door software was maar het begin. Aanvankelijk bedoeld als toegangssleutel of opsporingsmiddel. Een serie bedrijven is bezig met technologie die het menselijk brein immiteert, en bij de inmiddels miljoenen opgeslagen bewegingspatronen leert anticiperen op gedachten gekoppeld aan uiteindelijk gezichtsbewegingen.

 

8. Click and play-apps of de aanvulbare apps. Uber geldt als voorbeeld. Begonnen als de handige taxi-app, biedt die steeds meer geïntegreerde diensten. Net als Lyft, dat aanvult met om te beginnen bezorgdiensten maar gaat uitbreiden naar persoonlijke assistentie.

De winnaars zijn volgens Gartner de apps die eenvoudig zijn en niet teveel aanbieden, kortom niet opnieuw de irritatiegrens opzoeken maar binnen de opgeslagen data van behoefte blijven. In combinatie met zulke persoonlijke instellingen wordt de volgende stap dat gebruikers praktische diensten op hun app krijgen.

De belangrijkste les: wie irritieert, verliest klanten.