Waarom Google, Apple en Dropbox weer onder vuur liggen

© PXimport

Waarom Google, Apple en Dropbox weer onder vuur liggen

Geplaatst: 3 oktober 2020 - 11:43

Aangepast: 14 december 2022 - 13:04

Justin Doornekamp

Grote techbedrijven liggen al een tijd onder het vergrootglas van toezichthouders, mede vanwege zorgen over de privacy van gebruikers en de opslag van hun gegevens. Recent zijn Google, Apple en Dropbox weer onder vuur komen te liggen. Wat is er aan de hand?

De Italiaanse concurrentiewaakhond AGCM is een zestal onderzoeken gestart naar de clouddiensten die de bedrijven aanbieden. Er zijn namelijk serieuze zorgen dat de manier waarop gebruikersgegevens in Google Drive, iCloud en Dropbox worden verzameld en gebruikt niet stroken met de Europese regels.

De bedrijven konden volgens AGCM niet uitleggen hoe er met data om wordt gegaan en of de gegevens al dan niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Bovendien zouden de abonnementsvoorwaarden van de clouddiensten niet eerlijk zijn voor gebruikers. Zo mogen Apple, Dropbox en Google te allen tijde en zonder geldige reden een abonnement opschorten of de contractuele voorwaarden van een abonnement eenzijdig aanpassen. Ze schuiven zelfs alle verantwoordelijkheden met betrekking tot de clouddienst opzij, zelfs als documenten van gebruikers per ongeluk zouden zijn verdwenen uit de cloud, zo vreest AGCM.

Dropbox logo

© PXimport

Dropbox zou consumenten bovendien geen duidelijke en toegankelijke informatie geven over hoe zij hun abonnement kunnen opzeggen. Ook moeten gebruikers de tijd krijgen om hun gekochte abonnement te kunnen heroverwegen, maar AGCM vermoedt dat Dropbox die mogelijkheid niet (duidelijk) aanbiedt.

Het is niet bekend wanneer het onderzoek wordt afgerond.

Techbedrijven onder vuur

De Europese Unie stuurt al een tijd aan op meer duidelijkheid over het beleid dat grote techbedrijven hanteren en willen meer privacybescherming voor gebruikers. Afgelopen jaar moest Facebook onder druk van Brussel nog inzicht geven in zijn algemene voorwaarden, al blijft het social media-platform op veel vlakken nog geen openheid van zaken geven.

In juli deden Italiaanse autoriteiten nog invallen bij kantoren van Apple en Amazon als onderdeel van een ander onderzoek. De Italiaanse marktwaakhond onderzoekt mogelijke concurrentievervalsing. Afspraken tussen de twee Amerikaanse technologieconcerns zouden het winkeliers onmogelijk hebben gemaakt producten van Apple te verkopen als ze niet deelnamen aan het officiële verkoopprogramma van de iPhone-fabrikant.

Apple

© PXimport

Privacy beschermen

Dergelijke onderzoeken laten zien dat het belangrijk is om zelf actief je privacy te beschermen. Je kunt er immers niet vanuit gaan dat je gegevens altijd veilig worden opgeslagen, al is het alleen maar omdat het verdienmodel van sommige partijen gewoonweg draait om het verkopen van deze data.

Er zijn diverse tools die je helpen bij het controleren van je privacygevoelige informatiestroom en met de juiste instellingen kom je al een heel eind. In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden om je privacy online beter te beschermen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten