'WhatsApp neemt rol Facebook over'

Door: De Telegraaf | 10 december 2012 12:12

Algemeen

Facebook is het grootste en meest gebruikte socialemedianetwerk. Toch krijgt Facebook steeds meer concurrentie van WhatsApp. Nederlanders delen steeds bewuster berichten, foto's en video's. Persoonlijke gebeurtenissen delen zij vaker met een kleinere, specifieke groep via WhatsApp.

Facebook wordt hierdoor steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video's en foto's. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.677 Nederlanders. Facebook is verreweg het populairste socialemedianetwerk. Zo'n 76 procent van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. WhatsApp (68 procent) en LinkedIn (45 procent) volgen op gepaste afstand. Contact onderhouden met vrienden, kennissen en oude bekenden is de belangrijkste reden voor het gebruik van sociale media. Foto's delen en bekijken is daarna de belangrijkste reden . Foto's delen via WhatsApp is veel populairder dan via Facebook of Instagram. Het aantal gedeelde foto's op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog (11 foto's per maand). Vooral 18- tot 35-jarigen delen intensiever foto's via WhatsApp (17 foto's) dan via Facebook (2,5 foto). Een link naar een nieuwsbericht wordt nog steeds vooral via Facebook gedeeld, namelijk 3,9 linkjes per maand, tegen 2,2 linkjes via WhatsApp.