Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Wondere werelden

Door: De Telegraaf | 09 november 2012 09:32

None
Algemeen

Er zijn weinig gamesontwikkelaars die zo'n sterke staat van dienst hebben als Bethesda Game Studios. Met meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren van de vorige game, The Elder Scrolls V: Skyrim, heeft creatief brein Todd Howard flinke verwachtingen waar te maken met zijn nieuwste spel: Fallout 4.

Net als in voorgaande delen in de serie speelt Fallout 4 zich af in een door nucleaire oorlog vernietigde Verenigde Staten. Kwamen eerder al verwoeste versies van Washington D.C. en Las Vegas aan bod, ditmaal mogen spelers Boston en omliggende gebieden verkennen. Maar: „De wereld van Fallout is meer dan alleen een verwoeste beschaving", legt Howard uit. „Er zijn twee lagen. Ten eerste was de wereld van vóór de kernoorlog al niet standaard. Het was een retro-futuristische wereld, het leven zag eruit zoals de mensen in de jaren 50 de toekomst zagen. Auto's die op kernenergie rijden, robotbutlers, dat soort dingen." Daarbovenop komt de verwoesting die kernbommen aan kunnen richten. „Het is een compleet unieke kijk op wat een post-apocalyptische wereld kan zijn", stelt Howard. „Sterker nog, de spelwereld kun je zien als hoofdpersonage van de game."

 

De uiteindelijke wereld die spelers voor ogen krijgen, is die van jaren nadat de bommen zijn gevallen. Inmiddels zijn her en der weer kleine mini-beschavingen ontstaan en vechten de overlevenden met elkaar om de schaarse grondstoffen. Het unieke aan Bethesda-spellen is de dat het na de openingsscènes helemaal aan de spelers is waar ze heen gaan. Er is een hoofdverhaal te volgen, maar dat is helemaal optioneel. De omgeving in en rond Boston is vergeven van de unieke plekken en personages, elk met een eigen verhaal.

Hoe elk verhaal precies verloopt, is aan de speler. Bijna elke queeste kan op meerdere manieren worden opgelost, waarbij elke optie andere consequenties heeft. Een hebberige speler kan de gevonden buit zelf houden, waardoor hij weliswaar rijk wordt, maar niet geliefd. Aan de andere kant leidt de 'goede' keuze vaak niet tot de soms broodnodige grondstoffen die je nodig hebt om te overleven. Spelers moeten dan ook moeilijke keuzes maken. En afgezien van de directe gevolgen, heeft elke keuze ook consequenties voor hoe bepaalde facties je zien. Twee spelers die de game doorlopen, kunnen dan ook compleet andere ervaringen hebben.

De grootte van het spel leidt voor Howard als ontwikkelaar soms tot bizarre situaties: „Ik heb het spel tijdens de ontwikkeling in brede lijnen in m'n hoofd zitten, maar we hebben hier zoveel creatieve mensen werken die unieke verhalen bedenken, dat ik ook wel verrast word als ik een nieuw stuk speel."

Op de vraag hoe vaak hij zijn nieuwste 'kindje' nou al gespeeld heeft, moet Howard een antwoord schuldig blijven: „Laten we het houden op 'heel vaak.' En of ik het nog leuk vind? Soms", antwoordt hij eerlijk. „Ik kijk er nu vooral naar uit om andere mensen het te zien spelen."

Het is Howard moeilijk aan te rekenen: hij werkt al sinds Skyrim in 2011 in de winkels ligt aan het nieuwe spel. „Het doel is voornamelijk om de beste versie van Fallout te maken die we kunnen maken", legt hij uit.

Nieuw in deel vier is de mogelijkheid om een eigen nederzetting te vestigen, compleet met huizen, winkels en - niet onbelangrijk - verdedigingswerken. Want waar gehandeld wordt, verschijnen bandieten om van de rijkdom te profiteren. Maar wederom is dit volslagen optioneel: „We willen van Fallout een game maken waar iedereen uit kan halen wat hij zoekt."

Fallout 4 is vanaf 10 november verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

0 Reacties op: Wondere werelden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.